374. A. 153; „Inferno (piekło)” /improwizowany komentarz podczas „zwijania” i formowania w „kule” kolejnych warstw krepiny (o wym. 4 m x 4 m) ze stosu: czerwonej, żółtej, niebieskiej, fioletowej, zielonej, granatowej, oranżowej; zawinięcie się w cz/b warstwę ostatnią i „wyzwolenie” się z tego „kokonu”; przeczytanie z kartki: „Precz ze złem. Niech żyje wolność!”/; „Powstanie Sztuki”, Mazowiecki Fest. Artystów 01.08-03.10., MCSW „Elektrownia”, Radom 02.08.2008.

375. App. bez numeru (między App. 153 a 154); „Rewolucje 68” /Prz. K: Dyplom 1969‑70; studium aktu siedzącego nad horyzontem; aranżacja ekspozycji i projekcji przy współpracy Zofii Kulik. Na ekranie monitora w pętli 14. min slajdshow (foto. Prz. K) i 4. min. film „Aresztowanie Kwieków” – ZK prezentuje materiały z archiwum KwieKulik: „Noc Artystów”, TVP Kultura, maj 2005, rozmawia Paulina Reiter, obecny Paweł Kwiek; na ścianie lewej postumentu dyplom pisemny Prz. K., na ścianie prawej reprodukcje z „Polityki”, „Kultury”, „Trybuny Ludu” z lat 1969‑70/; „Zachęta”, Warszawa 08‑09.2008.

376. „Rzeźbiarskość poza rzeźbą w Działaniach duetu KwieKulik”, Tomasz Załuski (ASP, Łódź) /wykład w ramach konferencji naukowej pt.: „Rzeźba w Polsce (1945-2008)”/; CRP, Orońsko 10-11.09.2008.

377. A. 154; „Love and sex should be seen from all sides” /„Miłość i sex powinno się oglądać ze wszystkich stron” – parafraza zdania „Rzeźbę powinno oglądać się ze wszystkich stron”. W truskawkach na głowie, w białej „todze”, „zwijania” i formowania w „kule” kolejnych warstw krepiny (o wym. 2.5 m x 2.5 m) ze stosu: żółtej, niebieskiej, czerwonej, fioletowej, zielonej, granatowej, oranżowej, czarno-białej; kiedy ja obracam się w lewo, zaproszeni obserwatorzy wokół mnie w lewo i na odwrót; zrzucenie „togi”, odsłonięcie nagiego torsu w kolorowych kwadracikach (patrz p. 1, App. 60, 61, 153)/; „I Am” Polsko-Irlandzki Festiwal Sztuki Performance, klub „Black Box”, Belfast 21‑27.10.2008.

378. „Warsztaty Mgły” Mateusza Kuli – udział /m.in.: Dziadkiewicz, Wolny, Orbitowski; w ramach wystawy „Nie ma sorry”/; Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 03-05.11.2008.

379. A. bez numeru (między App. 154 a 155); „Polska fotografia kolekcjonerska 4” /premierowa „Kompozycja naścienna” (termin Pr.K.) z 18. zdjęć Mińska cz. b. o wym. 60 x 49,2 cm, zrobionych podczas Pierwszego Międzynarodowego Festiwalu Performance „Navinki 99” (patrz App. 70). Napisy „Super, hiper...” zostały nasprejowane na te zdjęcia podczas 3. „Navinek 2001” (patrz App. 82 i 92, 94, 96, 136b., 141)/; Gal. Szt. Współ. Domu Aukcyjnego Rempex, ul Senatorska, wyst. 04-26.11, aukcja 28.11 (najwyższa cena w licytacji; A&B I-II/09 s. 26),Warszawa 2008. (Katalog s.79).

380. A. 155; „Zwijanie krepin” /tylko „zwijanie” krepin (patrz A. 153, 154); zaproszenie publiczności do malowania obrazków/; uroczysty wieczór z okazji wejścia spółki na Giełdę: Gal. Art NEW media, Warszawa 05.11.2008.

381. A. 156; „Bez montażu” /pokaz dokumentu video z Appearance 154 „Love and sex...” w klubie „Black Box” w Belfaście 25.11.2008/; na zapr. Bogusława Jasińskiego, z okazji promocji jego książki „Estetyka po estetyce” w Związku Literatów Polskich przy Krak. Przedm., Warszawa 12.11.2008.

382. A. 157; „Martwa natura z Pisarzem Niemieckim” (Urlich Straeter). Projekt „Die Lange Atem 6” Borisa Nieslonego, w ramach „Das Performance Art und Intermedia Art Festival 6. Meister und Stars der Internationale Performance‑Szene” /w kompozycji z kolorowych tkanin ułożonych na stoliku i 2. krzesłach pisarz niemiecki i autor piszą teksty (patrz App. 87, 134, 140, 152 próba, 152)/; Europäische Performance Institut NRW, Maschinenhaus, Essen 15.11.2008.

383. A. 158; „Martwa natura z Pisarzem Niemieckim II” (patrz App. 157); Orangerie Theater, Kolonia 16.11.2008.

384. Dokumentacja pokazu slajdów i filmów Pawła Kwieka (mini DV); Gal. Art NEW media, Warszawa 04.12.2008.

385. „Dobromierz X” (Z. Kulik prezentuje KwieKulik) /w czarnej sali – projekcja slajdów na 3 ekrany z Działań z Dobromierzem, w białej sali – „Stół z X-sami”. Publikacja: Tomasz Załuski „Z archiwum KwieKulik: Działania z Dobromierzem i Stół z X-sami” oraz „Anatomia KwieKulik – z Zofią Kulik i Przemysławem Kwiekiem rozmawia Tomasz Załuski”; „Atlas Sztuki 36” w: „Art & Business” nr 11-2008/; Atlas Sztuki, Łódź 12.08‑11.01.09. [Od 4. lat na 1. miejscu w rankingu najlepszych galerii prywatnych: „Polityka” nr 2/2738/2010 r. s. 48].

386. Recenzja wystawy JT (Gal. Art+on, styczeń 2009) i list z dn. 22.01.2009 do K. Sołtan (w zw. z jej felietonem „Artysta zrównoważony” w „Art&Business” 1-2/2009).

387. Utworzenie pojęcia „Nominualizm” (Konceptualno-medialny nominalizm procesualny) /„Konceptualizm (Sztuka Pojęciowa), Kontekstualizm i nasz paradoksalny (bo niby podobny, ale w kontrze do poprzednich) Nominualizm dopiero wespół tworzył tą Maszynę »odkurzającą« normalną Sztukę. Moje (KwieKulik) współkierownictwo kierownicą tej Maszyny musi być bardziej widoczne, a »Nominualizm« dodany historycznie do Polskich gatunków Sztuki”/; z okazji odmowy uczestnictwa w Konferencji „Wokół sporów o definicję przedmiotu sztuki: Miejsce konceptualizmu, kontekstualizmu i sztuki pojęciowej w historii sztuki najnowszej” w Galerii Sztuki Najnowszej, Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, 21.03- 22.03. 2009. Anegdota z dn. 22.03.2009.

388. A. 159; „Lubię jak mi pomidory dojrzewają na oknie” /8 arkuszy kolorowych krepin o wym. 4 x 4 m (patrz App. 153, 154, 155) + krepiny z App. 155; 8 kobiet, w tym jedna naga; zawijanie, przenoszenia, wyzwolenia (patrz App. 153); w ramach wystawy „Żebro Ewy? Potencje męskości”; kuratorki: Eva Milczarek, Gabriela Jarzębowska/; Miejska Galeria Sztuki 13 Muz, Zamek Książąt Pomorskich Galeria Gotycka, Szczecin 24.04.2009. (Katalog, na s. 34-35: „Rysowanie Bogacką” zestawione („przypisane” do) ze skargą na ZUS: do Dyr. Dep. Świad. Pieniężnych T. Guzelf na jej postanowienia z dn. 22.04.2008). Katalog.

389. A. 160; „Martwa natura z pisarzem” /(patrz App. 87, 134, 140, 152 próba, 152, 157, 158) w ostatniej chwili rezygnacja z realizacji przygotowanego projektu: „Spacer z psem pomarańczowo-jabłkowym na początku XXI w.” (czytaj wpis w kalendarzu KK w dniu 04.11.1981: „Robię dżem pomarańczowo-jabłkowy”; patrz karta z pomysłem z dn. 12.05.2009, p. 445); „tkanina” cytrynowa, żółta indyjska i zielona wiosenna uzyskana z pocięcia 3 koszulek zakupionych w Piotrkowskim sklepie z tanią odzieżą przy Alei 3 Maja/; XI Międzynarodowy Fest. Sztuki „Interakcje 2009” 11-15.05.2009 /Piegza, Świdziński, Butterwick, Kalwajtys, R. Europa, Spartos, Leterneau, Baren, Browne, Monmartin, Murciego&Popelka, Rusquet, Łuchuu!, Cueto, Del Re, Gonzales, Herrera, Higuerey, Householder, Leonhardt, Monroy, Paz Yee, Perez, Rico, Santa Cruz, Shimabukuro, Talavera, Vivanco/; ODA, Piotrków Trybunalski 15.05.2009.

390. A. 161; /Zdjęcie za kratą „Barbara” $ 150 i „Germania” $ 500 wykonane nazajutrz po: patrz App. 37; cena po 5.000 zł, cena wiszącej obok „blachy” M. Bałk.: 340.000 zł (!)/; 1 Aukcja Rzeźby i Form Przestrzennych, wystawa przedaukcyjna, Dom Aukcyjny „Rempex”, Galeria Art+on, Warszawa 05‑24.06.2009. (Katalog, s. 37)

391. A. 162; „Działanie na Lilii” /na tej samej jak w p. 281; publiczne, dokumentowane, dokamerowe: 1. kaseta mini DV 60 min i 1. kaseta 80 min., kilkaset zdjęć; lilie, pomidory (w tym 5 o kolorze pomarańczowym), ogórki. Zestaw materii z „Martwej natury z pisarzem Niemieckim” (patrz App. 157, 158) i z „Martwej natury z pisarzem” (patrz App 160); komplet krepin z App. 155. W pewnym momencie w kadrze jest Bolek (wnuk) i Maksio-Dobromierz (syn; patrz p. 42, 49, 54, 57, 62, 68, 101, 157, 357, 381)/; Dąbrowa 29.07.2009.

▪ Bez numeru (między p. 391 a p. 392). Pomysł dla J. Truszkowskiego, w nawiązaniu do Jego „klasku” w dłonie, kiedy na których: jednej jest wycięta żyletką swastyka, a na drugiej gwiazda pięcioramienna /„…Na koniec moja propozycja następnego „kroku” (termin Pr.K. i KK) – „klasku” J. Truszk. – dla J. Truszk.: na jednej dłoni wycięty krwawo wzór z kufiji (Arafatki), na drugiej wycięta krwawo gwiazda Dawida. No i „klask”. Krew obryzguje twarz autora i widzów; po zakończeniu sprzątaczka wyciera podłogę…”/; zapisane w: „Anegdota, niedziela 04.10.2009”.

392. „Activities with Dobromierz” KwieKulik, projekcja na 3 rzutniki; 11th International Istanbul Biennial, Istambuł 09‑10.2009. (Katalog s. 158-161)

393. A. 163; „Polska fotografia kolekcjonerska 6” /5 zdjęć wiszących na ścianie podczas App. 121 „Lipton Tea Ice II”: 2 powiększenia o wym. 120x150 cm; 3 zdjęcia (patrz App. 112) o wym. 40x60 cm. Cena całości: 49 000 zł/; Gal. Art+on Domu Aukcyjnego Rempex, ul Senatorska, wystawa 05-25.11, aukcja 25.11; Warszawa 2009. (Katalog s. 92-93)

394. „3xTAK” /„Działania z Dobromierzem” (patrz p. 42, 54, 57, 62, 68, 100, 101, 157-2, 352, 384, 390, 391 oraz App. 24, 56, 57, 162); pokaz nowych zakupów, darów i depozytów do kolekcji: Bałka, Bartana, Bąkowski, Bujnowski, Dawicki, Grigorescu, Grzeszykowska, KwieKulik, Narkevičius, Sawicka, Trbuljak, Wodiczko, Wróblewski, Żmijewski/; Muz. Sztuki Nowocz., Warszawa 05.12.2009-24.01.2010

395. A. 164: „Forma jest faktem społecznym”. Wystawa retrospektywna KwieKulik /Kuratorzy: Georg Schöllhammer, Łukasz Ronduda; współpraca kuratorska Maud Jacquin, reading room Natalia Sielewicz/; (Przewodnik po wystawie, s. 88, il. b. i cz.b., patrz też organ BWA „Biuro” nr 2, 1/2010 s. 24-42 i 78-80). /Leszek Pułka „Odkurzanie antyutopii”, ocena „bardzo dobre”, „Dziennik”, dod. „Kultura” 08.01.2010 s.31: „…[wystawa] pokazuje jeden z fenomenów polskiej sztuki XX wieku … kapitalnie wpisali się w tradycję awangardowych, polskich ugrupowań … zmagających się z upiorami represyjnych, do gruntu antyspołecznych totalitaryzmów o czarnych i czerwonych barwach. …nasyca widza polityczną, świetnie udokumentowaną pasją artysty-kontestatora absurdu politycznego i społecznego. … Część z nich bawi dziś widza do łez. … Błyskotliwych, ironicznych gier z potworem PRL-u jest więcej.”;
Anna Theiss „Zbieractwo musi być refleksyjne” rozmowa z ZK, ibidem s. 32-33;
Sabina Czajkowska „Gra w czerwone, czyli survival artysty neoawangardowego w PRL”, „Arteon” nr 2/118 luty 2010 s. 6-9: „…[KK] jest w polskiej historii sztuki ewenementem, zarówno ze względu na specyfikę praktykowania sztuki, którą można nazwać rodzinną, jak i na prekursorstwo w charakterze działań … oraz w użyciu materiałów i nadaniu im nowego, wysokiego artystycznego znaczenia. … Podejmując działania w szerokim spektrum idiomów artystycznych, poprzez użycie filmu, fotografii, po performance, stworzyli spójną taktykę, w której zarówno zamysł, jak i ciało artysty służą krytyce sytuacji człowieka w społeczeństwie… Wystawa jest b. bogata, nie sposób przedstawić wszystkiego… Przenikanie się „zarabiania i tworzenia” zyskało … unikalny status… ukuli termin „Całostka”, odnoszący się do apriorycznie założonych ram czasowych, w których ich czynności były sztuką. …Ekspozycja jest ważnym historycznym wglądem w twórczość KwieKulik, bogatą prezentacją problematyki, specyfiki i nowatorstwa tej sztuki, od początku do końca.”;
Natalia Kaliś „KwieKulik – Konteksty”, „Odra” 3, marzec 2010, s.76-81: „…Wystawa … ukazywała twórczość arcyciekawą … Dzieło KwieKulik … to ekstremalny przykład realizacji idei mieszania sztuki z życiem. Dlatego warto było poddać się narracji… Dowiedzieliśmy … się czegoś o sztuce, ale przede wszystkim o ówczesnej rzeczywistości. … Ich spojrzenie na rzeczywistość było jak najbardziej trzeźwe … ich twórczość stawała się oskarżeniem systemu, biurokracji, nawet samego społeczeństwa. Można ją nazwać krytyczną albo polityczną. Jest to więc historia zaskakująca, zbudowana z odcieni szarości, … to efekt trwającego półtora roku projektu badawczego. Kuratorzy wraz z asystentami i artystami … badali ogromne … archiwum KwieKulik … to wystawa zrealizowana naprawdę rzetelnie. Temat główny, czyli sztuka i polityka, został starannie wyeksponowany. Ilość zaprezentowanych prac, dokumentów, papierów, maszynopisów początkowo przeraża, ale potem zmusza do uważnej lektury. Wszystko jest szczegółowo wyłożone, można powiedzieć, że są to „dowody” na to, w jakich warunkach zmuszeni byli funkcjonować artyści w socjalistycznej Polsce. Artyści, którzy chcieli – eksperymentując z formą i mediami – współtworzyć … kulturę. Ale dla których jednocześnie jedną z ważniejszych form aktywności była krytyka funkcjonowania systemu, podejmowana zawsze z prywatnej inicjatywy. Paradoks? Jak widać – nie”;
Georg Schöllhammer w odpowiedzi na pytania Patrycji Sikory [w:] „Biuro” nr 2, 1/2010 s. 27, [wyd.:] Gal. Awangarda BWA Wrocław: „Dla mnie to jest jedno z najbardziej ważnych archiwów artystów istniejących w tej części świata. … Poziom zawartości jest fascynujący i jest w stanie rzucić nowe światło na ten tak ważny okres sztuki współczesnej. ... archiwum jako takie jest strukturą głęboko powiązaną z artystyczną praktyką i z układem społeczno-politycznym. Oceniam obydwa powiązania, jako będące o najwyższym znaczeniu i oryginalności. … koegzystencja KwieKulik jest i była prezentacją i odbiciem modelu ciągłej akcji estetyczno-politycznej, jako politycznie motywowany prakseologiczny funkcjonujący model i jako analityczno-semiologiczna refleksja artystycznego partnerstwa u kierowana na rewitalizację codziennego życia w socjalizmie, zaświadczająca jak to było w biurokratycznej rutynie Polski tamtych lat. To nie ma porównań. … Ich podejście było poza rutynowe, całkowicie przekraczające estetyczną perspektywę ówczesności i powstrzymywało neoawangardowość i jej udział w konceptualnej idei sztuki. … uznawali formy kulturalne, jako będące prawdopodobnie najbardziej wyrazistymi objawami tych, które funkcjonowały w środowisku braku czegoś, nazywanym społeczeństwem. Na długo przed postmodernizmem uczynili to zagadnieniem teoretycznym. Następnie podjęli tą analizę i uczynili ją częścią praktyki artystycznej, wyznaczając swoje Działania w realnym czasie i transponując je na przestrzeń symboliczną, abstrakcyjnie interpretując relację »podmiot-obiekt« sztuki i społeczeństwa. Formułowali analizę reżimów form i dyskursów estetyk, jako projekt społeczny i polityczny. To było totalnie niebywałe w Polskim świecie sztuki tamtych lat i nie ma wiele międzynarodowych przykładów. … projekt, który ma możliwość zmienić kanon Polskiej i Europejskiej historii sztuki. … ciągle jeszcze jest materiał do odkrycia i oceny. Archiwum i sztuka są niesamowicie bogate i głębokie. … pokaz będzie bazą dla międzynarodowych prezentacji KwieKulik w głównych Europejskich muzeach od Hiszpanii do Belgii i od Słowenii do Holandii. … Jeśli się spojrzy na zainteresowanie, które powoduje dzieło KwieKulik w ostatnich latach w tak wielu różnych i ważnych miejscach, od Documenta po Biennale w Istambule, jestem pewny, że te archiwum będzie ocenione, jako jedno z najbardziej ważnych zawartości Wschodnio Europejskiej historii sztuki awangardy, przed upadkiem żelaznej kurtyny. I odkryje praktykę artystyczną, która sama była długo gnieciona przez realność siły”/; BWA, Galeria Awangarda, Wrocław 16.12.2009-07.02.2010.

▪ Bez numeru (między p. 395. a p. 396). „KwieKulik. Forma jest faktem społecznym. 1971-1987” /30. min. film o wystawie KwieKulik w BWA Wrocław 2009-2010; patrz App. 164/; scenariusz i realizacja Agnieszka Mazanek i Krzysztof Landsberg; zdj. Jarosław Siedlecki; montaż Maria Zuba; dźwięk Tadeusz Pelz; produkcja Lidia Chojnacka i Grażyna Kuzian; POP TV dla Nar. Inst. Audiowizualnego; TVP SA 2009 (emisja w TVP Kultura, „Studio R” 02.02.2010). Patrz You Tube: http://www.youtube.com/watch?v=D2MYOUqlACk&feature=player_detailpage.

396. „Ideozy. Sny (nie)rzeczywiste” /wyst. studentów IHS UW w ramach fakultetu prof. Andrzeja Turowskiego; kuratorki: Karolina Andrzejewska, Katarzyna Juchniewicz, Anna Oporska, Ewa Juchniewicz; dokumentacja oficjalnych wydarzeń polityczno-politycznych – filmy KK, których premiera odbyła się w grudniu 2009 we Wrocławskiej Galerii BWA „Awangarda” (patrz App. 165)/; Instytut Awangardy, Warszawa 09.01.2010-19.01.2010.

▪ Bez numeru (między p. 396. a p. 397). „O polityczności w kontekście wystąpień KwieKulik” /zagadnienie polityczności sztuki, możliwości nowych odczytań i aktualności twórczości KK dla współczesnego odbiorcy i uczestnika życia społecznego: rozmowa między prof. Piotrem Juszkiewiczem (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), prof. Anną Markowską (Uniwersytet Wrocławski), Ewą Toniak (historyczka sztuki, PAN), Karolem Sienkiewiczem (krytyk i historyk sztuki), Pawłem Mościckim (Krytyka Polityczna) i Łukaszem Rondudą (kuratorem wystawy); dyskusja towarzysząca wystawie KK „Forma jest faktem społecznym”, patrz App. 164/; Galeria BWA „Awangarda”, Wrocław 21.01.2010.

397.  „Activities with Dobromierz” KwieKulik, projekcja na 3 rzutniki (patrz p. 42, 54, 57, 62, 68, 100, 101, 157-2, 352, 384, 390, 391, 393 oraz App. 24, 56, 57, 162); Żak/Branicka Gallery, Berlin 06.02.2010‑13.03.2010.

398. „Early Years”; „Activities with Dobromierz” KwieKulik, projekcja na 3 rzutniki (patrz p. 42, 54, 57, 62, 68, 100, 101, 157-2, 352, 384, 390, 391, 393, 396 oraz App. 24, 56, 57, 162) /Instytut Polski w Berlinie, Goethe-Institut w Warszawie, Urząd m.st. Warszawy, MKiDN; Bąkowski, Bartana, Bruguera, Dawicki, Hayes, Iveković, Knorr, Libera, Molska, Ołowska, Polska, Rajkowska, Shibli, Smaga, Zaradny, Żmijewski/; Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w KunstWerke Institute for Contemporary Art, Berlin 28.02‑02.05.2010. /Piotr Buras, Berlin, w „Gaz. Wyb.”: „…Do znanej berlińskiej galerii Kunstwerke ściągnęły tłumy, jakich dawno tam nie widziano. Ponad trzy tysiące ludzi przyszło na wernisaż (…) Jest tu pokaz slajdów „Działania z Dobromierzem”, w którym para artystów KwieKulik »używa swojego dziecka w sztuce«, fotografując (zdjęcia pochodzą z 1972-74 roku) rocznego synka w zaaranżowanych z geometryczną wyobraźnią sytuacjach: siedzącego w klozecie i w wiadrze; leżącego na podłodze obok martwej gęsi, a zaraz potem okrytego jej wnętrznościami. Prace KwieKulik i (…) ujawniają inspiracje i korzenie, do których odwołują się twórcy przeżywającego swoje »wczesne lata« warszawskiego muzeum. Warszawa prezentuje się w Kunstwerke jako miasto sztuki obiecanej – z rozmachem i polotem”/

399. „Operators’ Exercises: Open Form Film and Architecture” /“…explores the surprising and productive relationship between Polish experimental film and architecture in the late 1960s and early 1970s. The exhibition traces the evolution of Polish architect Oskar Hansen ’s theory of Open Form from its origin in Hansen’s own architectural projects to its application in film, multi-slide projection, visual games, and performative practices. Led by artists Zofia Kulik and Przemysław Kwiek a group of Hansen’s students from the Academy of Fine Arts in Warsaw pursued Open Form as the basis for a collective, communication oriented production. Through a strategy they described as »working with the camera« the artists recorded indeterminate actions and ephemeral performances coordinated in relation to the camera’s field of view. The projects in the exhibition offer evidence of these artists’ fascination with objective documentation, mathematics, logic, and cybernetics, which, in their work, emerged as procedures for non-authorial interactions. The artists conceived their practice as a radical form of social experimentation that would examine the values and models of a non-authoritarian social system and that would offer a form of interference to contemporary politics and propaganda”. Discussion and Exhibition Opening: Monday March 29, 2010 6:30pm, Wood Auditorium, Avery Hall, Columbia University, GSAPP, arch.columbia.edu/events, discussion with Chrissie Iles (Whitney Museum), Łukasz Ronduda (Center for Contemporary Art Warsaw), Felicity Scott (GSAPP), Anton Vidokle (e-flux) and Mark Wasiuta (GSAPP). Exhibition curated by Łukasz Ronduda and Mark Wasiuta with curatorial assistant Natalia Sielewicz. Additional Events: April 28, 2010 6:30pm, Arthur Ross Gallery, Gallery Talk with curators and art historian Boris Groys (Center for Art and Media Technology Karlsruhe and New York University), film Screening at Light Industry. Organized as part of the on-going GSAPP Global Experiments in Art-Architekture Initiative/; Columbia University, Arthur Ross Architecture Gallery, Buell Hall, 30.03‑07.05.2010

400. A. 165; Kompozycja naścienna (termin Pr.K.) /wym. ok. 150 x 130 cm; złożona z 8. druków reklamowych i z nalepionych na nie cz. b. zdjęć krat stalowych Kwieka, o wym. 6 x 6 cm; pod każdym zdjęciem nazwa kraty (na przemian: sylogizm logiczny, nazwa komercyjna) oraz jej cena w dolarach; specjalnie skonstruowana na tę wystawę; „oprawiona” autorsko w dokumentowanym procesie w przeddzień wernisażu: druki ze zdjęciami przymocowywane do arkusza szarego (pakowego) papieru kartonowymi markami przypinanymi takerem do ściany, całość pod cienką folią malarską – zero naruszenia obiektów; koszt oprawy ok. 10 zł, po wystawie oprawa ulega zniszczeniu; prace oryginalne, bez nakładu. Kompozycja jest jednym dziełem, ale jej składniki mogą istnieć jako dzieła osobne; cena całości umieszczona obok: 12 000 zł (ok. 320 €)/; Gal. Sztuki Współcz. Domu Aukcyjnego Rempex przy ul. Senatorskiej, Warszawa 14.04.2010; aukcja 28.04.2010.

401. A. 166 a), b); a) Zajęcia ze studentami Wydziału Performance z Krakowa: Mateusz Kula, Jacek Dąbrowski, Wiktor Bruchal, Jakub Falkowski, Sławek Bobola, Adam Gruba, Justyna Górowska, Przemysław Branas; poza tym Paulina Kempisty; BWA 13.05.2010;
b) „Lilie, pomidory, ogórki, Dzwon Zygmunta i Muzy” /Cz. I: Odpowiadam na pytanie Anny Leśniak „Kto to jest muza?”: „Muza to żywa kobieta związana jakoś z mężczyzną artystą. Wiedząca i akceptująca to, co on robi, uczestnicząca w jego realizacjach (…)”; cz. II: slajd show ilustrowany nagraniem bicia krakowskiego Dzwonu Zygmunta podczas uroczystego pogrzebu tragicznie zmarłego Prezydenta Lecha Kaczyńskiego – przedstawiał ujęcia z góry, w kolejności ich tworzenia, serię układów pomidorów i ogórków budowanych naokoło żywej, rosnącej w ziemi lilii; cz. III: siedząca do tej pory pod ekranem twarzą do widowni młodzież wstała, osoby zaczęły się przemieszczać stochastycznie w prostokącie na zasadzie „ruchów Brauna”, co krótki czas pod ścianą symetrycznie ustawiało się w rzędzie 5 osób prezentując jeden z 6. nieruchomych układów („modeli”, „odsłon”), które reszta osób uwidaczniała publiczności poprzez rozsunięcie się na boki: Dominacja odmiennej grupy nad jednostką; Brak dominacji, brak odmienności; Brak dominacji, jest odmienność; Brak dominacji, odmienna jednostka w grupie; Dominacja jednostki nad grupą, Dominacja jednostki nad odmienną grupą. Osoby z grupy „odmiennych” oznaczane były szpiczastymi ciemno-żółtymi „kapeluszami”, które nasadzały sobie na głowy, odmienna jednostka w grupie oznaczyła siebie „kapeluszem” – oranżowym walcem. Po ostatniej „odsłonie” rozejście. Autor filmował i robił zdjęcia; czas trwania 25 min/;
XII Międzynar. Fest. Sztuki „Interakcje 2010” 10-14.05.2010 /Pastor, Butterwick (komisarze), Świdziński, Europa, Alvarez, Casellas, Correa, Llavata, Grossi, Fukushima, Johanessen, Marhaug, Alda, Johnston, Seagrave, Molinaro, Boehme, Murgida, Sturm, Vinicius, Palacz, Piórko, Shimabukuro, Caballero, Chaumont; Falkowski, Górowska, Gruba, Kula (off)/; Piotrków Trybunalski 14.05.2010 [podczas otwarcia Festiwalu ogłoszono r. 2010 rokiem Prz. Kwieka oraz odznaczono go medalem za zasługi dla miasta Piotrkowa przyznanym przez Radę Miasta z okazji jubileuszu 40-lecia jego pracy artystycznej]

402. „Alfabet rzeźby J K L…”, wystawa zbiorowa /KK: 2 „Mojżesze” (ZK) i na nich 2 „czaso-skutki estetyczne” Pr.K. z r. 1969 i 1971; rysunki innych projektów „czaso-skutków” estetycznych na Mojżeszu/; Muzeum Rzeźby Współczesnej w Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko 08.05-04.07.2010

403. A. 167; Spotkanie z młodzieżą z cyklu „Obecność Galerii Działań w szkołach”, na zaproszenie Freda Ojdy; nauczycielka Eulalia Domanowska /pokaz dokumentacji z App. 166: „Lilie, pomidory, ogórki, Dzwon Zygmunta i Muzy”; warsztaty: ciąg dalszy App. 166/; LXIII Liceum Ogólnokształcące im. L. Kossutha, Warszawa-Ursynów 07.06.2010.

404. A. 168; „Hańba Sztuki Polskiej” /kurator Waldemar Tatarczuk; tekst odczytany przez niego pod nieobecność autora w dniu 25.08.2010, tłumaczony zdanie po zdaniu na język Ukraiński przez Olenę Zots; drugi „występ” „korespondencyjny” (patrz p. 113)/; „Dni Sztuki Performance” w ramach „Tygodnia Sztuk Współczesnych” /m.in. obecni: Bałdyga, Akademia Ruchu, Płotnicka, Onuch, Borkowski, Szewczyk, Kozłowski, Wajda, Sturm, Tarasewicz, Trusewicz/; Stow. Sztuki „Dzyga”, Lwów 23-26.08.2010.

405. A. 169; KwieKulik: „Sztuka Komentarza 1974/75” /pełna dokumentacja wystawy „Sztuki Komentarza II” z Malmö Konsthall w Szwecji (patrz p. 75); tekst umieszczony na wystawie: „Skany z dokumentalnych slajdów autorstwa KwieKulik i ich obróbkę komputerową wykonał; »ekologiczną« oprawę zdjęć zaprojektował i wykonał; ekspozycję zaprojektował i wykonał w dniu wernisażu metodą »Działania« – Przemysław Kwiek © (jako swój kolejny Appearance nr 169); lipiec-sierpień-wrzesień 2010 r.”. Także Pr.K. dokonał wyboru tekstów KK do katalogu i layout tej części; także umieścił na wystawie powiększoną reprodukcję tajnego pisma Biura Kontroli Urzędu Rady Ministrów z 5. lutego 1976 (nr BK 037-25/76. Poufne egz. nr 1) uzyskanego niedawno przez KK z IPN-u – cytat:: „Towarzysz płk Wacław SZARSZEWSKI. Dyrektor Biura Paszportów MSW, ul. Koszykowa 16. Warszawa. W okresie od 5 września do 12 października 1975 r. w galerii Konsthall w Malmö zorganizowana była wystawa 7 polskich młodych artystów-plastyków, na której zaprezentowano m. in. »dzieła« o niskich walorach etycznych i ideowo-artystycznych. W szczególności budziła zastrzeżenia ekspozycja członków ZPAP Przemysława Kwieka i Zofii Kulik. Ponieważ prezentowanie tego typu »dzieł« nie służy polityce kulturalnej popieranej przez Państwo i może spowodować za granicą niewłaściwe oceny kierunków rozwoju kultury polskiej, z polecenia Szefa Urzędu Rady Ministrów proszę o wstrzymanie jej autorom tj. Przemysławowi Kwiek i Zofii Kulik wydawania paszportów przez okres co najmniej 3 lat. Dyrektor biura: Mieczysław Jakubowski. Wyk. w 2 egz.”/; „Konceptualizm. Medium fotograficzne” /komisarz Marika Kuźmicz, współpraca Katarzyna Figura, projekt ekspozycji Agnieszka Lasota/, wystawa towarzysząca „Fokus Łódź Biennale”, Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 07-30.09.2010.

406. Z Archiwum PDDiU: goście i pokazy PDDiU; /pokaz 152. przeźroczy autorstwa KK, przygotowany i prezentowany przez Zofię Kulik podczas „Socialeast seminar on networks and sociability in eastern european art”; seminar provides a forum for the presentation of new research into practices of informal exchange and patterns of alternative communication between experimental artists in the Eastern Bloc. This seminar explores the ways in which unauthorised artistic ideas were able to transgress national and ideological boundaries through networks of friendship and artistic collaboration that flew in the face of an official culture of isolationism, censorship and political control. It focuses on processes of artistic exchange that took shape at a grass-roots level, inventive strategies to surmount bureaucratic obstacles, and the specific meaning of ‘networking’ in the context of communist Eastern Europe.
The SocialEast Forum is a platform for innovative, transnational research on the art and visual culture of Eastern Europe initiated by Dr. Reuben Fowkes in 2006. Based on active collaboration with institutes of art history across Europe and the involvement of prominent academics, curators and artists, SocialEast is an internationally-recognised generator of pioneering research.
The SocialEast Seminar on ‘Networks and Sociability in East European Art’ is co-organised with Dr. Klara Kemp-Welch at The Courtauld Institute of Art as part of her Leverhulme Trust funded project, ‘Networking the Bloc. Unofficial International Relations in Late Socialist Art’ (www.networkingthebloc.org)/; The Courtauld Institute of Art, Londyn 23.10.2010.

407. A. 170: „Ai Weiwei w Polsce”; pokaz słonecznikowej pestki: a) Karolinie J. w Galerii Art NEW Media; b) Agnieszce Szewczy. i ... w Muzeum ASP /na prośbę Pr.K., Zofia Kulik, która brała udział w seminarium „Socialeast seminar on networks and sociability in eastern european art” w The Courtauld Institute of Art w Londynie w dniu 23.10.2010, przywiozła mu pestkę będącą fragmentem instalacji Ai Weiwei „Sunflower Seeds” w Tate Modern; „Sunflower Seeds is made up of millions of small works, each apparently identical, but actually unique. However realistic they may seem, these life-sized sunflower seed husks are in fact intricately hand-crafted in porcelain. Each seed has been individually sculpted and painted by specialists working in small-scale workshops in the Chinese city of Jingdezhen. Far from being industrially produced, they are the effort of hundreds of skilled hands. Poured into the interior of the Turbine Hall’s vast industrial space, the 100 million seeds form a seemingly infinite landscape. (...) Sunflower Seeds is a total work made up of millions of individual pieces which together from a single unique surface. In order to maintain and preserve the landscape as a whole, Tate asks visitors not to touch or remove the sunflower seeds”/; Warszawa 28.10.2010 (Instalacja w Tate 12.10.2010-02.05.2011; mimo zakazu zabierania pestka została uzyskana fortelem).

408. A. 171; „Polska fotografia kolekcjonerska 8” /2 zdjęcia o wym. 50x35.57 cm. (patrz App. 37); data zdjęcia 08.11.1993; data „deformacji mapy bitowej” 08.10.2010 r.; fragment „Anegdoty” z dnia 02-03.10.2010 r. z cyklu „Rozdzielenie Farby od Anegdoty”: „...Jak u J. Rylk. raniłem sobie czoło kawałkiem drutu kolczastego, który odpadł z jesiennej kraty (przymocowanej do jednego z 10. jesiennych pejzaży, w plenerze przez te kraty malowanych), to musiałem z całej siły worywać się w oporną skórę czoła skośnym, tępym końcem druta. Nazajutrz auto sfotografowałem swój portret z raną na czole. I to jest dalsze to, tylko że cyfrowe! Na siedząco, przy komputerze, dokonywane jednym kliknięciem, przytrzymaniem i kreacyjnym posuwaniem myszy. Moment i rana (i część twarzy) zdeformowana! W 5-10 sekund. Transformacja »ranienia«: ranię dalej, ale już bitmapę; tę »ranę« pokazuje ta »mapa« swoją deformacją. I jest to też »Działanie na dokumentacji Działań« (KwieKulik)...”/; wystawa przed aukcyjna w Gal. Sztuki Współcz. Domu Aukcyjnego Rempex przy ul. Senatorskiej, Warszawa 09‑23.11.2010. Katalog.

409. A. 172; „Ai Weiwei w Polsce” + „Szkoda, że po śmierci” (patrz App. 88 i 170) /pestka w butelce po Coca Coli Zero, pokazano m.in. K. Bednarskiem., R. Woźniakow.; plakietka z napisem „Szkoda, że...” przypięta do klapy marynarki/; podczas wernisażu wystawy Wł. Borowskiego „Siatka Czasu”, MSN, Warszawa 18.11.2010. Film i zdjęcia.

410. A. 173; „Ai Weiwei w Polsce” (patrz App. 170 i 172) /pestkę pokazano K. Żwirbliso., M. Sitkowsko.../; „Śledzik Wigilijny” w Muzeum ASP, Warszawa 20.12.2010. Zdjęcia.

411. A. 174; „Rozpuszczone włosy” /eleganckie ubranie, „krawat” do kolan, pierwszy raz publicznie rozpuszczone włosy – podczas przed emisyjnego pokazu filmu/; „Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, TVP Kultura i grupa producencka Centrala, zapraszają na premierowy pokaz filmu dokumentalnego pod tytułem „KwieKulik” o legendarnym duecie awangardy artystycznej lat 70. i 80. – Zofii Kulik i Przemysławie Kwieku. Scenariusz i reżyseria: Anna Zakrzewska, Joanna Turowicz, zdjęcia: Patryk Jordanowicz, Kacper Lisowski, montaż: Anna Dymek, muzyka: Tomasz Gwinciński”; Kino „Kultura”, Warszawa 04.01.2011. Emisja w czwartek 06.01.2011 w TVP Kultura.

412. A. 175; „»Pochodnia, Sardegnauno, pestka Ai Weiwei« i Paulina Kempisty: »Współdziałanie«” /ciemności rozświetla pochodnia – odsłonięcie obrazu 100x140 z porwanym podsumowaniem dyplomu Pa. Kempisty o Pr.K.; jasno – taniec Pr.K. do muzyki ludowej z Sardynii i hałasowanie „pestką Ai Weiwei” w plastikowej butelce po Coca Coli („pestka” patrz App. 170, 172, 173); Pa. K. rozdziera – zszywa srebrną nicią połówkę pisanego podczas tańca swojego tekstu, z połówką „Anegdoty” Pr.K.; premiera „kostiumu” zrobionego z wyrzuconego zimowego waciaka o sraczkowatym kolorze, zakupionego w „powojennym czasie” od „Ruska” na Bazarze Różyckiego/; „Perfidia Perfearance” /Kwiek i Kempisty, Konieczny, Piekarczyk, Rylke, Pludra i Zaleski, Świdzińska, Ługowski/; Galeria XX1, Warszawa 11.02.2011. (Film HD, zdjęcia).

413. A. 176; „Martwa natura z pisarzem Szkockim, Sardegnauno i pestka Ai Weiwei” /with Donna Rutherford as the Scottish writer (patrz App. 152 próba, 152, 157, 158, 160, 162); szklana butelka po Coca Coli (patrz App. 175); „pestka” markowana – zapomniałem wziąć oryginał (patrz App. 170, 172, 173, 175); „Kostium II” (patrz App. 175)/; „Polish Roots”, „New Territories 2011”, International Festival of Live Art, Scotland, Glasgow 05.03.2011. (Film HD, zdjęcia).

414. 01.04.2011 – umiera Jan Piekarczyk.

415. Działania z Dobromierzem” – ‘Activities with Dobromierz’ (patrz p. 42, 54, 57, 62, 68, 100, 101, 157-2, 352, 384, 390, 391, 393, 396, 397 oraz App. 24, 56, 57, 162) /info na stronach www Galerii TM: „KwieKulik, a collaboration between Zofia Kulik and Przemysław Kwiek, was a landmark of post-war Polish art. In conjunction with the KwieKulik display at Tate Modern [„Odmiany Czerwieni i Droga Edwarda Gierka” – ‘Shapes of Red and A Path of Edward Gierek1970-2’], this event presents their film Activities with Dobromierz (1972–4) which features photographs of the couple’s child mixed with propaganda elements. Followed by a discussion with Zofia Kulik. £7 (£5 concessions), booking recommended. Part of the Kinoteka Polish Film Festival in co-operation with the Museum of Modern Art, Warsaw”/; Tate Modern, Starr Auditorium, Londyn 05.04.2011.
Także: Blog Rastra, wtorek, 05.04.2011, cyt.: „Dziś o 18.30 w Tate Modern w Londynie projekcja „Działań z Dobromierzem” (1972-74) KwieKulik, po niej zaś rozmowa z udziałem Zofii Kulik, Łukasza Rondudy i kuratora Tate Stuarta Comera. To wydarzenie towarzyszy prezentacji zakupionej do kolekcji Tate innej pracy KwieKulik „Odmiany czerwieni / Droga Edwarda Gierka” (1971). Trafiła ona właśnie na stałą ekspozycję muzeum i jest pokazywana na 3 piętrze (Level 3). Całe szczęście, że warszawskie MSN zaprezentowało rok temu „Działania z Dobromierzem” w ramach pokazu swojej kolekcji, inaczej byłby znowu wielki wstyd... a tak, jest tylko mały wstydzik i duża duma…” (patrz p. 419).

416. A. 177; „Rój, próba. Low-budget Appearance – very short explanations, no big screen, no prints, nothing about previous, nothing about future” /publiczność wydzielona „bankowymi” sznurami dostaje 20 min. na dowolne, kreacyjne zachowanie (patrz App. 22)/; Bielsko Biała 07.05.2011. (Film HD, zdjęcia).

417. A. 178 a), b), c); /a) wystawa, 06-22.05.2011: „Rozorywanie czoła (patrz App. 37). Z raną nazajutrz przez kratę (patrz App 161). Sztuczne ognie nad Warszawą (patrz App. 59) + Rozorywanie mapy bitowej (patrz App 171). Kije (patrz App. 59). Krepinowe kule (patrz p. 19, 26 i App. 151 b., 153, 154, 155, 159). Żałoba”; b) „Rój” 13.05.2011 (patrz App. 94, 110, 111, 138 a., b., 151 a., b., 166, 167, 177), w „ramie” z „szarego” papieru (patrz p. 155 1., p. 354) uczestnicy wcześniejszych przygotowawczych spotkań dostają 25 min. na dowolne, kreacyjne zachowania się); c) pomnik „Podwójne Popiersie” (10.05.2011 – podpalenie głowy F. Chopina i M. Skłodowskiej Curie, patrz App. 126)/; XIII Międzynarodowy Festiwal Sztuki „Interakcje 2011” /Villariba, Ruiz, Gim Gwang Cheol, Dahlgaard, Huckleberry, Fontana, I. Kantor, Rheaume, Sat, Ko Z Hkawng Gyung, Lopez, Stelarc, Van Poppel, Churruca, Deimling, Wittstock, Vaara, Partanen, Farajpour, A. Karwowski, Lim, Piegza; off: Michałowska, Branas, Szydłowska, Sekuła, Wińczyk, Wolna; wykład: Kempisty; koncert: Z’EV & HATI/; Ośrodek Działań Artystycznych, Piotrków Trybunalski 09‑13.05.2011. (2 filmy HD, zdjęcia).

418. A. 179; „Low-budget Appearance. No title, no explanations, no big screen, no prints, formless music, nothing about previous, nothing about future, no face” /szybki pokaz slajdów (patrz App. 141, 152); medale i ordery Matki na poduszce z łóżka Pr.K. (premiera); komplet farb podarowany przez brata Pawła w dniu 25.04.2011 (2. dzień Świąt Wielkanocnych); 2. publiczne mazanie farbą (patrz App. 128); muzyka irańska ze stacji satelitarnej Kahkeshan TV (patrz App. 175, 176); Galeria „Raczej” (Agnieszka Szablikowska, Łukasz Trusewicz – patrz App. 168), Poznań 14.05.2011. (Film HD, zdjęcia).

419. KwieKulik: „Odmiany Czerwieni i Droga Edwarda Gierka” (patrz p. 15, 28, 135) w TATE MODERN /cytat z pisma do KwieKulik: „DV.2.2 FB 300001466, TATE, 17 May 2011, …I am delighted to inform you that your work »Shapes of Red and A Path of Edward Gierek1970-2«, is currently on show at Tate Modern on level 3 in room 10. The display has been put together by Tate curator Stuart Comer, and is part of the 'Material Gestures' collection of displays which explore artists' involvement in, and reaction to, abstraction and expressive figuration in pre- and post-war America and Europe. The surrounding rooms highlight the innovations of this era as well as its legacy, with works by artists such as Cy Twombly, Victor Pasmore and Gerhard Richter. Frank Burrows, Project Officer, Collections Development”/; TATE, Londyn 17.05.2011.

420. „Film Matters” /udział KwieKulik, kurator Barbara Piwowarska/; Gal. „Arsenał”, Białystok 20.05.2011-12.06.2011.

▪ Bez numeru (między p. 420. a p. 421). Film „KwieKulik” Joanny Turowicz i Anny Zakrzewskiej wyróżniony w dziale polskim (patrz App. 174); 51. Krakowski Festiwal Filmowy, Kraków 29.05.2011.

421. A. 180; promocja książki i płyty CD: „Klub Performance, Warszawa Listopad 2004 – Maj 2008 – …” /książkę zrealizowali założyciele Klubu: Jan Rylke, Przemysław Kwiek, Janka Piekarczyk; kilkaset zdjęć m.in. Mikołaja Tyma, kalendarium wydarzeń, opisy, teksty autorskie, filmy Grzegorza Rogali na CD; projekt okładki: Pr. K. Podczas promocji „Wykucie” „Żywej Rzeźby” – posągu kierownika Galerii Jerzego Brukwickiego/; Gal. Krytyków „Pokaz” przy Krak. Przedmieściu, Warszawa 30.05.2011.

422.  „Darowizna” /darowizna 4. prac dla Galerii Bielskiej BWA o wartości 39 000 zł; podpisy pod pracami: – na zdjęciu 1.: „Z czołem nazajutrz”, zdjęcie 08.11.1993; „Deformacja mapy bitowej” (1) 08.10.2010 (podpis ręczny), 3/3; – na zdjęciu 2.: „Z czołem nazajutrz”, zdjęcie 08.11.1993; „Deformacja mapy bitowej” (2) 08.10.2010 (podpis ręczny), 3/3; – na zdjęciu 3.: Z cyklu „Awangarda bzy maluje jako plansze”; malowany w przestrzeni publicznej; malowanie jako „Działanie dokumentowane” (termin Pr.K. i KK); hasło: „Niech żyje Wolny Czas i ci co wiedzą co z nim robić – Artyści”; namalowane w dniu poprzedzającym wernisaż wystawy indywidualnej Pr.K. „Radykalne poetyki rewizjonizmu” w Galerii „Kronika” w Bytomiu w dniu 15.01.2004 r.; malowane z natury: maki w maju, sosna w czerwcu 2005. (podpis ręczny), 5/5; – na zdjęciu 4.: Z cyklu „Awangarda bzy maluje jako plansze”; hasło: „Żądamy Spokoju Między Arabami a Żydami”; malowany w przestrzeni publicznej; malowanie jako „Działanie dokumentowane” (termin Pr.K. i KK); malowane z natury: róże w lipcu 2003 r., lilie w czerwcu 2005 (podpis ręczny), 5/5; Dąbrowa Leśna, umowa darowizny z dnia 25.05.2011.

▪ Bez numeru (między p. 422 a p. 423). KwieKulik i Raster na targach w Bazylei. Cyt: „Od dziś otwarte dla publiczności targi sztuki Art 42 Basel, a na nich nasza prezentacja - pokaz prac KwieKulik z lat 70. Jesteśmy podwójnie podekscytowani – bo to nasza pierwsza prezentacja KwieKulik, ale też i pierwszy pokaz ich prac w kontekście targowym, a po drugie – po raz pierwszy nasze stoisko, na parterze głównej hali Art Basel, sąsiaduje ze stoiskami największych i legendarnych galerii – wychylić się w prawo – Denise Rene, w lewo – David Zwirner. No, i jak wypadnie ta konfrontacja? Odwiedzajcie nas: stoisko nr G3!”; Blog Rastra, środa, 15.06.2011

▪ Bez numeru (między p. 422 a p. 423). Film HD: „Pozyskanie Kija” (Chrystusy przymocowane do pni drzew); lasek niedaleko domu w sąsiedztwie KPN-u, Łomianki/Dąbrowa 07.08.2011.

▪ Bez numeru (między p. 422 a p. 423). Założenie konta i wpis na Twitterze 11.08.2011: „Nie biorę udziału w »Kontekstach« w Sokołowsku, 10-14 sierpień 2011. Z powodu niewłaściwego wiodącego tekstu kuratora Łukasza Guzka.
I do not take the participation in »Contexts« in Sokołowsko, 10-14 August 2011. Because of the improper leading text of curator Lukasz Guzek”. (Patrz: wymiana emaili w tej sprawie).
Wpis na Facebooku 11.08.2011: „Zaproszony - nie biorę udziału w »Kontekstach« w Sokołowsku (10-14 sierpień 2011, Fundacja IN SITU). Z powodu niewłaściwego wiodącego tekstu kuratora Łukasza Guzka. Pozdrawiam wszystkich biorących udział i życzę im wspaniałego udziału – mimo to”.

▪ Bez numeru (między p. 422 a p. 423). Akcja Cili Levin z Izraela /udział; rozmawiałem z jej starszą matką: uratowali ją Polscy chłopi pod koniec wojny, wyemigrowała do Izraela. Ledwo mówi po polsku. B. była zadowolona z bytności, lubi Polaków i Polskę/; „Galeria” plenerowa pod ASP na rogu Traugutta i Krakowskiego, Warszawa 15.08.2011.

423. App. bez numeru (między App. 180 a 181); pozowanie do „portretu medialnego” Ignacemu Skwarcanowi /podczas jego wystawy ind.; realizacja filmu HD (na własnej kamerze NX5E, w 2. ujęciach), pokazującego proces rejestracji portretu i efekt finalny, portret, wyświetlany na ekranie laptopa/; Gal. XX1, Warszawa 26.08.2011.

424. A. 181; „Wymiana darów” /między artystami a publicznością; cytaty: Pr. Kwiek: „…Przywiozę stalową kratę, która jest profesjonalną rzeźbą. Krata, równolegle do swoich »rutynowych« skojarzeń (korespondujących z wcześniejszymi stanami mojego życia) będzie też »zawierała w sobie«, czy będzie jednocześnie prezentowała, aktualny temat krzyża. Premiera. Będzie prezentacją i propozycją kilku krzyży »do wzięcia«, do publicznego ich wystawienia (razem z kratą oczywiście)” (04.10.2011), K. Poźniak: „…Skąd potrzeba obdarowania kratą?...”, Pr. Kwiek: „…Nie kratą a krzyżami (zagnieżdżonymi w kracie). Z czego składa się krata, tak zupełnie esencjalnie i atomowo (jeśli te dwa ontologicznie przeciwstawne pojęcia można razem użyć)? Z krzyży. A krzyż, to teraz najbardziej »gorący« temat (ciągła demonstracja przed Pałacem Prezydenckim po Katastrofie Smoleńskiej). A sztuka »gorąca« ma zawsze największe szanse w czasie bieżącym. Tak się szczęśliwie złożyło w moim przypadku: kraty – »sprawa krzyża« (i że sobie to uświadomiłem). Tak więc obdarowując tą kratą wchodzę z tym, który ją przyjmie, »w myśl« o współczesności. Także z obserwatorami aktu. Za pośrednictwem tak banalnego obiektu jakim jest krata, realizuję swoją »potrzebę« zabrania głosu w sprawach aktualnej polityki, świadomości narodowej, itd. Realizuję potrzebę bycia »modnym«. Równolegle, bo to rola artysty, »psuję« narosłe »sakralizacje«. Jednocześnie wydobywam na światło dzienne fragment mojego pomnika, który jako zawodowy rzeźbiarz zaprojektowałem ku czci ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Pomnik, to rząd takich krat (czyli mnóstwo krzyży) ustawionych pod ścianami na dziedzińcu Pałacu Prezydenckiego. Ten pomnik w najmniejszym stopniu nie »zepsuje« istniejącego układu przestrzennego. Oczywiście zaakceptować go mogą tylko ci światli ludzie, którzy nie sądzą, że pomnik to wolnostojąca bryła, czy jakiś ich układ” (11.10.2010); Kuratorki: Katarzyna Ozimek i Katarzyna Poźniak/; MWW, Muzeum Współczesne Wrocław, Schron przy pl. Strzegomskim 03.09.2011.

425. A. 182 a), b), c); /a): Wednesday 7 Sept., 10:00-22:00, author on the city Brno: „I with Myself”; b): Thursday 8 Sept., 12:00, Dům umění m. Brna, meeting with participants of the Swarm II, about 40 m.; 18:00, Dům umění m. Brna, „I for Others. Consequence in Art”, slideshow, about 45 m.; c): Friday 9 Sept., 18:00, Dům umění m. Brna, „Others for Themselves. Swarm II. (Rój II)” – participants: Hana Plochová, Barbora Kalousová, Tomáš Bičan, Kamila Rýparová, Petra Daňkova, Aleš Ondráček, Kateŕina Hynková, Michaela Kotlandová, Petr Némec, Milan Kohout, Petr Lysáček, Eva Hápová, Tereza Rullerová (Vj Texa) – about 30 m./; II Festiwal „Global Communication”, František Kowolowski (Coordinator) /also: Lenka Klodová (CZ), Milan Kohout (USA-CZ), František Lozinski o.p.s (CZ: a group founded in Ostrava in 2005 by Jiří Surůvka 1963, Petr Lysáček 1961 and František Kowolowski 1967), Bartosz Łukasiewicz (PL, General Director), Ilona Németh (SK-HU), Karolina Śmiech (PL), Vítrholc *1994 (CZ)/, Brno 07-10.09.2011.

▪ Bez numeru (między p. 425, a p. 426). Pokaz filmu „KwieKulik” 51’ i spotkanie z reżyserkami: Anną Zakrzewską i Joanną Turowicz; 1) Bunkier Sztuki, w ramach cyklu „Movies”, Kraków 06.10.2011; 2) CSW Zamek Ujazdowski, Kino Laboratorium, Warszawa 27.10.2011.

426. A. 183; „Trzysta milionów” /obiekt o wym. 50 x 60 cm: obraz olejny, krata stalowa, drut kolczasty, oprawiona kartka A4 w tzw. „oprawę Kwieka”; na kartce tekst, po str. lewej: „Appearance 183; »Trzysta milionów«; Galeria Art NEW media, Warszawa 07.10-10.11.2011. Kartka A4 zwisa z kolczastego drutu pomalowanego w kolory jesieni, który »wyrasta« z kraty stalowej. Przez tę kratę, w plenerze KPN-u malowana była leśna droga. Przewiązana »ściągaczem« (patrz App. 90, 93, 121, 123, 133, 139) w połowie, wisi na nim poziomo w równowadze. Na jej lewej części widnieje 10‑cio dekowy odważnik z datą 1971 równoważący »ciężar« tekstu umieszczonego po jej części prawej. Lewa część nawiązuje do: »Punkt 4. [wyszczególnienia działalności KwieKulik i Pr.K.]: „10 deka papierów Kwieka” /teczka z podaniem o stypendium, opiniami ZMS i ZSP, podaniem o zwolnienie z wojska w zw. z wystawą w Galerii Współczesnej Boguckich oraz pismami rekomendacyjnymi: napisane przez autora, mimo że podpisane nie przez niego (!) – jako dzieło (na jednym widnieje podpis ówczesnego szefa Wydziału Propagandy i Prasy Zarządu Głównego ZMS Piotra Nurowskiego, zginął w katastrofie pod Smoleńskiem); „Sztuka Ministerstwa Kultury i Sztuki”/; Galeria Współczesna Boguckich /także: Wodiczko, Zarębski, Warpechowski, Konieczny, Dłużniewski, Freisler, Lucci, Broniek, Różycki, Makowski, Mazurek/; Warszawa 15.06‑18.07.1971. (Kwiek. Recenzja wystawy: Wojciech Krauze, „Grafiki, obrazy… szmery”, w: „Życie Warszawy”?)«. Kartka jest w tzw. »Oprawie Kwieka«”. Koniec tekstu po lewej.
Tekst po str. prawej: „Ta kartka ma kolorową »Ramkę« zrobioną ad hoc (metodą Działania) w dzień wernisażu. Nawiązuje do: Appearance 132 a); »Rozdzielenie farby od Anegdoty« + »Ramka« (malowana) /cz. 1. indywidualnych zajęć ze studentami Wydziału Wzornictwa Przemysłowego ASP przygotowujących ich do »występów« przed publicznością w Galerii Pokaz w ramach »Klubu Performance«/; gościnnie w rocznym programie prof. Jana Rylke, WWP ASP przy Myśliwieckiej, Warszawa 30.11.2006.
A. 132 b); »Rozdzielenie behawioru od Anegdoty« + »Ramka« (żywa), /cz. 2.: wypisywanie »behawiorantów« (termin Pr.K.), ich »występy« publiczne i »do oka kamery« Pr.K./; jw. 01.12.2006.
Ogółem na bezrobociu: 9 lat i 3 i pół miesiąca (!). Na bezrobociu na zasiłku (w sumie 2 lata i 6 miesięcy): Od 5. lipca 1991 do 5. stycznia 1992 (6 miesięcy). Od 14. kwietnia 1993 do 13. kwietnia 1994 (12 miesięcy). Od 20. lipca 1995 do 19. lipca 1996 (12 miesięcy).
Na bezrobociu bez prawa do zasiłku (w sumie 6 lat i 9 i pół miesiąca): Od 14. grudnia 1999 do 9. lutego 2006 (5 lat i 2 miesiące). Od 1. lutego 2007 do 6. czerwca 2008 (1 rok i 4 miesiące). Od 27. sierpnia 2009 do 17. grudnia 2009 (3 i pół miesiąca).
A. 148; »Warsztaty II« (patrz App. 117) /Dzień 1.: Zadanie »Ramki« (patrz A. 132 a., b.); ja robię ramki, po raz pierwszy nie rysowane, a z różnych materiałów, w tym z kawałków »Czerwonej szarfy KwieKulik« (patrz A. 138 a.) – oni mają ustosunkować się do niej kompozycją w jej obramowaniu. Dzień 2.: losowe osoby dokonują analizy formalnej »ramek«; pokazuję kartę z wypiskami z »Rozdzielenia behawioru od Anegdoty«. Dzień 3.: »występy« publiczne i jednocześnie »do oka kamery«: każdy robi kompozycję z »behawiorantów« w relacji do »żywej« reagującej i prowokującej »ramki« (»występują« 2 osoby, teraz »ramka« oznaczona spiralą czerwonej wstążki oddartej z »Czerwonej szarfy KwieKulik«), ale po raz pierwszy, jako Appearance (tzn. z dodatkiem »czegoś od siebie« i jakiegoś przekazu dla innych), następnie każdy robi indywidualny Appearance/; Ośrodek Sztuki Współczesnej Gal. Off, Piotrków Trybunalski 21-23.11.2007”. Koniec tekstu po prawej./; „Gal. Art NEW media /także: lzabella Chamczyk, Hubert Czerepok, Edward Dwurnik, Peter Fuss, Ryszard Górecki, Paweł Susid, Mariusz Tarkawian, Ryszard Woźniak, Honza Zamojski”/; Warszawa 07.10-10.11.2011.

427. „Thymos. Sztuka gniewu 1900-2011”. /Komisarz Kazimierz Piotrowski urzeczywistnił moje uczestnictwo bez porozumienia ze mną. Cyt. z odp. Pr. Kwieka na e-mail K. P. z dnia 31.10.2011: „Witaj Kaziu! Piszesz o mnie w publikacji CSW Znaki Czasu towarzyszącej wystawie: »THYMÓS. Sztuka gniewu 1900-2011«: »... Gdy widzowie w Legnicy próbowali kwestionować dobre intencje Przemysława Kwieka – lewicowego artysty żyjącego za 10 zł dziennie, ten najpierw zrugał oponenta, a później zapałał doń sympatią, pozostawiając nieodparte wrażenie maskarady, do której zresztą się przyznał«. Mój komentarz, taka jest prawda: 1) Teraz żyje i tworzę (od r. 2010) za 1150 zł miesięcznie (38 zł dziennie; emerytura). 2) Nie mam nic wspólnego z lewicowością – taką, jaka jest reprezentowana przez aktualne Partie (SLD, Palikot, Krytyka Polityczna, Salon, socjał PIS-owski, kawałek Platformy, Ikonowicz) i była reprezentowana przez poprzednie (PZPR). Nie byłem, ani nie jestem „lewicowym artystą”, to Twoja »licentia poetica«. A że znam te problemy i teorię (i tak samo »prawicy«)? Jestem »Inteligentem« i »wykształciuchem«, interesuję się tym, co mnie otacza i warunkuje. 3) Nigdy nie zapałałem sympatią do tego »oponenta« (emeryta z Ligi Polskich Rodzin). Byłem zmuszony po fakcie dać wyraz mojemu wrodzonemu poczuciu grzeczności wyniesionemu z domu – ze starej rodziny inteligenckiej. Wobec niesłychanego dotychczas w mojej publicznej praktyce artystycznej publicznego tak ostrego »zrugania« owego widza-chama, powiedzieć jednak przy końcu »przepraszam« (mając na względzie resztę widowni; uczyniłem to mechanicznie, rytualnie). Pisząc o »maskaradzie«, czytelnik Twojej interpretacji mógłby odnieść wrażenie, że mój wybuch gniewu był »artystyczny«, zaplanowany jako »dzieło« i był, zwłaszcza z dolepioną przy końcu próbą załagodzenia sytuacji, właśnie »maskaradą«. Kabotyńską »paczką« behawioralną – jako sztuka. Nie! Mój gniew był autentyczny, niezaplanowany, reakcyjny, nieartystyczny. I przez to zwyczajnie ludzki. Chyba można być człowiekiem podczas publicznej, artystycznej prezentacji (patrz App. 116)? A co do tego ma »lewicowość«? Przypięta gruboskórnie łatka, która mnie »załatwia« gdzieś u 80% społeczeństwa Polskiego, a nic nie dała jakby co od 45 lat, ze strony tych »lewicowych« środowisk? 4) Do żadnej »maskarady« się nigdy nie przyznałem. Liczę, że w książce bardziej się przyłożysz do analizy fenomenu tego mojego występu, oraz naprostujesz ww. nieścisłości. Proponuję w razie trudności publiczne pokazanie materiałów (filmu) i posłuchanie, co sądzą inni o obejrzanej dokumentacji – pełnej, a nie tylko tej, która leci podczas wystawy i która nie jest moja…”. Ten tekst z dokompowanymi 2. kolorowymi reprodukcjami „Z czołem nazajutrz, 1993-2010” (patrz p. 422) został wydrukowany i jako nowa praca powieszony na wystawie/; CSW Znaki Czasu, Toruń 28.10.2011-15.01.2012.

▪ Bez numeru (między p. 427 a p. 428). Film HD: „Pozyskanie Kija II” (patrz: bez numeru, między p. 422 a p. 423). Chrystusy zwisają „głową w dół” z gałęzi drzewa; lasek niedaleko domu w sąsiedztwie KPN-u; Łomianki/Dąbrowa 28.11.2011.