428. Finisaż wystaw „Trzeci pokój i Wspólnicy” /cyt. ze str. www MSN: „Trzeci pokój to »ćwiczenie na odległość« pomiędzy dwoma instytucjami: Kunsthalle Düsseldorf i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Równoległa wystawa odbywa się w dwóch oddalonych od siebie o blisko 1000 km miastach, w Düsseldorfie i w Warszawie. (...) Wystawa obejmuje lata 1961–2011, w tym nieoczywiste zjawiska i procesy kulturotwórcze zapoczątkowane i kontynuowane na Künstakademie w Düsseldorfie i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. (...) równolegle pojawią się interwencje i prace przygotowane specjalnie na wystawę: instalacja Room 19 i Room 20 Josiah McElheny; film o wyprawie duetu KwieKulik do Niemiec w 1981 roku i dokumentacja z ich spotkania z Beuysem... (...) W programie finisażu: Premierowy pokaz »filmu drogi« »Trip around Europe: West Germany«, będący zapisem podróży duetu artystycznego KwieKulik (Zofia Kulik i Przemysław Kwiek) z 1981 roku – z Polski do Niemiec i z powrotem; goście specjalni z Düsseldorfu… Uwaga: w tym opisie projektu pominięto imię i nazwisko Przemysława Kwieka przy wymianie nazwy »KwieKulik« oraz błędnie napisano, że: »…W Düsseldorfie prezentowane są prace polskich artystów wywodzących się z tradycji hansenowskiej (KwieKulik, Zofia Kulik…)…«, gdyż Pr. Kwiek uważa, że nie »wywodzi się z tradycji hansenowskiej« – na uczelni realizował indywidualny tok studiów, a praca w pracowni O. Hansena była obligatoryjna. To, że starał się ją wykonywać nie przeciętnie kreatywnie nie upoważnia do takiego „zaszufladkowania” (mimo, że także przemawiał nad jego grobem); poza tym część wymienionych niżej polskich artystów z Hansenem nie miała nic wspólnego/; udział: Josiah McElheny, Imi Knoebel, Blinky Palermo, Edward Krasiński, Reiner Ruthenbeck, Joseph Beuys, Oskar Hansen, KwieKulik / Zofia Kulik (a gdzie Kwiek!?), Grzegorz Kowalski, Paweł Althamer, Grupa Nowolipie, Artur Żmijewski, Anna Niesterowicz, Łukasz Gutt, Anna Molska, Angela Fette, Pash Buzari, Sigmar Polke, Gerhard Richter, Stefan Höller, Isa Genzken, Ulrike Rosenbach, Klaus Rinke, Katharina Sieverding, Franz Erhard Walther, Prof. Jarnuszkiewicz, Colin Lang; MSN, Warszawa 17.01.2012.

▪ App. a), b) bez numeru (między p. 428 a App. 184 a-t). „Gorączka” Romana Dziadkiewicza /a) „Rój III” (patrz App. 177, 178, 182 c); b) pokaz filmu „Działania” (patrz p. 34); cyt. z uwag dla Tomka Załuskiego: „…jednakże w momencie odbywania „Roju (III)” wyraźnie zmieniły się zachowania zebranych. Widać było, że poczuli się wolni. Utworzyła się enklawa dozwolonej wolności w ramach z założenia »wolnościowej« imprezy. Zebrani wykorzystali to. Atmosfera zaczęła przypominać kawiarnię, w której zebrali się znajomi. Przestali się przez moment czuć zobowiązani do »uczestnictwa« w Imprezie i zaczęli załatwiać »swoje sprawy«. Gdzie, mimo że Impreza »luźna«, to jednak realizowano napisany scenariusz (np. na początku był długi i »znojny« pokaz filmu Fassbindera, poprzedzony wstępem znawcy, a potem dyskusja; ja sam zresztą odbyłem swój wcześniej wiadomy punkt programu, który składał się z »Roju« i z pokazu filmu »Działania« z r. 1972.”; Grand Hotel, Apartament Beaty Tyszkiewicz, Łódź 29.03.2012. Filmował własną kamerą NX5U Pr. Kwiek. Listę uczestników ma Roman Dziadkiewicz.

429. A. 184 a), b), c), d), e), f), g), h), i), j), k), l), m), n), o), p), r), s), t): „Jan Piekarczyk (1952-2011)” i „Perfidia Perfearance II” (cytat: „Zaproszenie do udziału w drugiej »Perfidii Perfearance«. Dwuczęściowa impreza »Perfidia Perfearance II« odbędzie się (nie bez przyczyny) w dniu otwarcia 1-szej pośmiertnej wystawy indywidualnej Janka Piekarczyka – wernisaż 1 kwietnia (niedziela!) 2012 r. o godz. 17:00 w Galerii XX1 w W-wie. Janek zmarł 1 kwietnia 2011. »Perfidia…« będzie się składać z dwóch części: część pierwsza odbędzie się o godz. 13:30 koło grobu Jana Piekarczyka na Cmentarzu Prawosławnym w W-wie (…); cz. 2. będzie dalszym ciągiem wernisażu i trwać będzie w godz. 17.30 – 19.00. Dalej będą mentalno-somatyczne »hulanki i swawole«. Można »wystąpić« na cmentarzu, albo w Galerii wieczorem, albo i tu i tu. Na wystawie będzie »ściana Udziałowców« przeznaczona na prezentację obiektów autorskich (ktoś może nie chcieć »występować« »na żywo« – albo jeśli wystąpi na żywo, to jeszcze będzie chciał wystawić »dzieło«. Najprostszym »wzięciem udziału«, w razie nie możności obecności osobistej, byłoby zgłoszenie chęci wystawienia na tej ścianie jakiegoś anonsu, dokumentu realnej specjalnej realizacji, a w końcu chociażby tylko swojego imienia i nazwiska. Organizatorzy wydrukują to w formacie A4 i umieszczą na ścianie”).
/a): projekt i wykonanie wystawy obiektów JP, Pr.K. i „Udziałowców” na wszystkich 8. ścianach w Galerii i 3. obiektów przestrzennych na sali (pomnika, „stołu”, gabloty; komponowanie i mocowanie – klejenie – na „ścianach” jako improwizacja-Działanie);
b): proj. gabloty na obiekty metalowe, rysunki i dokumenty JP (układanie w gablocie jako improwizacja);
c): proj. i wyk. rzeźby „Pomnik Jana Piekarczyka” (który umożliwiał wejście do Internetu poprzez laptop na odtworzoną stronę „www.jan.piekarczyk.art.pl”;
d): pomysł idei „cyfrowego pomnika”: „własnoręczne” odtworzenie i umieszczenie na nowym serwerze (Rafała Wijaty) skasowanej wcześniej Strony WWW: „Galois. Niekomercyjny periodyk o myślach, sztuce i matematyce” i opatrzenie intra tej strony napisem: „Jan Piekarczyk zmarł 1 kwietnia 2011. Tę Stronę, jako »Cyfrowy Pomnik«, zachowują w Sieci żywi (Pr. K.)” (tłum. na ang. Ewa Mikina);
e): proj. i wyk. „Kompozycji poziomej” – „Stołu” – na rysunki i dokumenty JP (kompozycja pod estrofolem i kompozycja z rozbitego talerza „w niezapominajki” na wierzchu – improwizacja);
f): projekt i wyk. płaskorzeźby z użyciem rzeźby swojej głowy, łańcucha, hantli (elementów wcześniejszych prac Pr.K.) jako „stelażu” do wyeksponowania „Okularów” JP;
g): proj. i wyk. płaskorzeźby z 3. figurek (stojącymi zwykle na moim telewizorze), które „dialogują” wersami JP i ze zdjęcia JP „Uda”;
h): proj. i wyk. płaskiej kompozycji „Chmura” z niebieskiego materiału i waty (improwizowana kreacja „chmury” z waty na zawieszonym materiale) jako elementu tła dla całej kompozycji ściany po lewej (od wejścia);
i): płaskorzeźba z 3. tekstami i gablotą, w tym 2. połączone sznurkiem (w tym „OFUNOFU” JP);
j): płaskorzeźba „Żywioły”: pokaz 4. slajdów JP i kilkunastu moich ich wariantów na zakupionej przeze mnie za swoje pieniądze najlepszej ramce cyfrowej SONY – „połączony” wstęgą „szarego papieru” z 4. metalowymi „blachami” „Żywiołów” JP leżących w gablocie;
k): pokaz w Power Point’cie (na starym komputerze złożonym przeze mnie i monitorze Nokia: zakupione dawniej z moich pieniędzy) ok. 1000. zdjęć JP z Jego interakcji z ludźmi: „Otwarci-Zamknięci”. Każde zdj. uzupełnione inną moją animacją „wejścia” animowanego „gifu”: portretu JP;
l): projekt i wyk. płaskorzeźby „Lustro” (z użyciem lustra używanego w moim domu) z nalepionym tekstem JP;
m): proj. i wyk. płaskorzeźby „Zegar” (mój zegar domowy i grafika cyfrowa „Syzyf” JP);
n): proj. i wyk. płaskorzeźby „Pijackiej” (zgnieciona puszka po piwie i zdj. JP „pijackich” pozostałości na śniegu;
o): projekty i wyk. w komputerze 15. oryginalnych layout’tów stron A4, 1 B2, 1 A1 z tekstami i rysunkami JP i „Udziałowców”: 9. stron A4, dwóch A3;
p): napisanie, wydruk i przyklejenie kilkunastu podpisów;
r): wyk. 2. performance: rano nad grobem JP i ponownie po wernisażu; „dialog” z jego zdjęciem („Marchewy”, wykonanym na Piotrkowskie „Interakcje 2011”) – twarzą do JP rano, tyłem do JP wieczorem;
s): napisanie i rozesłanie tekstów: zaproszenia do udziału i tekstu wiodącego z ilustracjami (PDF-u) do 96 osób, rozesłanie tekstu wiodącego i zaproszenia na imprezę do kilkuset osób ze swojej listy adresowej; utrzymywanie korespondencji emaliowej z zapraszanymi do udziału;
t): pełna dokumentacja filmowa imprezy i pełna dokumentacja wystawy własną kamerą HD Sony NX5U/;
Uczestnicy: Adamas Jacek, Bielawski Kuba, Bończa-Tomaszewska Monika, Butterwick Małgorzata, Bylina Piotr, Dłużniewski Andrzej, Dudek Dürer, Ducki Janusz, Dudziński Paweł, Dziadkiewicz Roman, Bobkiewicz Dominika, Gajda Piotr, Gruba Adam, Gruse Krzysztof, Kazimierczak Małgorzata, Kempisty Paulina, Kiciak Jagoda, Konieczny Marek, Kot-Zagalski (duet: Kot Irmina-Z. i Z. Marek), Kowalczyk Wojciech, Krzysztoń Joanna, Kula Mateusz, Kulik Zofia, Kurek Julia, Kwiek Przemysław, Lilpop Jacek, Łuczaj Wiesław, Ługowski Ryszard, Marchlewicz „Marchewa” Mariusz, Meru-Adamczewski Maciej, Mitan Andrzej, Murak Teresa, Nadulska Eliza, Nawrocka Danuta, Ojda Fredo, Pastor Angel, Petryk Waldemar, Piec Gordian, Rogala Grzegorz, Rylke Jan, Sabalski Bogdan, Sekuła Natalia, Siegeń Jagoda, Sikorski Tomasz, Skwarcan Ignacy, Stokłosa Bożenna, Susid Paweł, Suszko-Adamczewska Jolanta (autorka zamieszczonego zdjęcia), Szablikowska Agnieszka, Szydłowska Monika, Świdzińska Ewa, Trusewicz Łukasz, Wnuk Kamil, Wolna Martyna, Załuski Tomasz (56 osób). Widownia nie mieściła się w Galerii!
Wydałem na ramkę cyfrową, druki w „Copy General” i estrofol 1319 zł, dostałem od Galerii 640 zł, a więc wydałem ze swoich pieniędzy 679 zł; Galeria XX1, Warszawa, wystawa 01-11.04.2012.

430. App. bez numeru (między App. 184 a-r, a 185 a-b): odtworzenie do aparatu foto performace’u „tyłem do…” z App. 184 p) (wykonanie 2. performance: rano nad grobem JP i ponownie po wernisażu – „dialog” z jego zdjęciem zrobionym przez „Marchewę” na Piotrkowskie „Interakcje 2011” – twarzą do JP rano, tyłem do JP wieczorem); Galeria XX1, Warszawa 10.04.2012.

▪ App. bez numeru (między App. 184 a-r, a 185 a-b): spotkanie absolwentów Liceum nr 40 im. Stefana Żeromskiego; Dom Kultury przy ul. Działdowskiej, Warszawa Wola 27.04.2012. /patrz Rozsyłka 38: „Przemysław Kwiek ©. Wtorek 1 maja 2012.; Przemysław Kwiek (trzeci od lewej w górnym rzędzie) wśród referentów sesji naukowej: »Rzeczywistość dyskursywna Michela Foucault’a, Alaina Badiou i Jacques Derridy wobec myśli Pierra Bourdieu, Jeana Baudrillarda i Jacques Lacana – na tle narratologi Wschodniej Europy«; Uniwersytet Essex, Wivenhoe Park Colchester Essex United Kingdom, Essex, tel.: 44 1206 873333, e-mail: http://www.essex.ac.uk”/.

431. A. 185 a), b); /a) „Nawiedzenie” (na tle „Chmury”, patrz App. 184 h);
b) „Perfidia Perfearance III” (patrz App.175, 184), organizacja niezależnej Imprezy w ramach swojego wystąpienia (Impreza w Imprezie); treść zaproszenia: „…Zaproszenie do udziału. Moje wystąpienie (Appearance 185), jako jedno z ostatnich, odbędzie się w ostatni dzień Festiwalu (11.05.2012). Około 20 minut (z 25. minutowej całości) chciałbym przeznaczyć na udział zaproszonych osób w kolejnej niezależnej Imprezie: »Perfidii Perfearance III«. »Perfearance« (czytaj perfiriens) to »Performance« albo »Appearance« (Perf+earance).
Zaś »Appearance« (»pojawienie się, wygląd« – termin i genre Pr. K.) – może być »Performance’em«, ale nie musi. Może być i obiektem (ale nie »gotowcem«, tzn. rzeczą, która była już gdzieś pokazana).
Pierwsza »Perfidia…« miała miejsce w Galerii XX1 w W-wie w dniu 11.02.2011 i odniosła pełny sukces.
Druga odbyła się 01.04.2012 też w tej Galerii podczas otwarcia wystawy »Jan Piekarczyk (1951-2011)« (który do »Perfearance« dodał »Perfidię«). Wzięło w niej udział ponad 50 zaproszonych artystów z całej Polski, a Galeria nie mogła pomieścić całej publiczności. Tradycja tych metod twórczych i konstrukcji terminologicznych ma w Polsce ponad 40 lat”; zaproszeni (osoby oznaczone znakiem „+” spoza uczestników Festiwalu): +Adaszek Paulina, Biley Yuriy, Chamczyk Izabela, +Fodczuk Dariusz, Grzybowski Peter, Kempisty Paulina, +Kiciak Jadwiga, Kowach Pawel, Kurek Julia, Labrović Siniša, +Marusińska Martyna, Matey Anna, +Piasecka Martyna, +Qĭng Cai, +Rogalska Dominika, Scheuring Justyna, Simon Vida, Szydłowska Monika, Trusewicz Łukasz, Tuurna Tiina, Wiśniewska Natalia, Virmakoski Inari (wszyscy zaproszeni wzięli udział!)/; XIV Międzynarodowy Festiwal Sztuki „Interakcje 2012” /uczestnicy Festiwalu: ci co powyżej bez znaku +, ponadto – Gesto, Galeano, Łukasiewicz, Miliskovic, Zdravkovic, Babic, Miss Universe, Patricia & Marie-France Martin, Baren, Castellin et Torregrosa, RE: collectif, Rossini, Sterle, Cochrane, Antolin, Probala, Tkacz, Tkacz oraz *Scheuring (*na moje zaproszenie)/; Ośrodek Działań Artystycznych, Piotrków Trybunalski 07-11.05.2012. (Film HD).

▪ Bez numeru (między App. 185 a p. 432). Udział w działaniu „przestrzeń P” Oskara Chmioły w ramach inauguracji wydziału Sztuki Mediów i Scenografii ASP, ul. Spokojna, Warszawa 04.06.2012.

432. Filmuję „Działanie na żółtej lilii” /na wiosnę zasadzonej; obok szmatka ubrudzona farbami, podlewam lilię i szmatę, itd., Dąbrowa 26.07.2012. Maluję lilie na 4 kolory: niebieski, czerwony, żółty, zielony (żółty z niebieskim); wołam Zosię do oceny (druzgocąca); odbiłem płatki lilii na papierze (jako farbę do Anegdot), Dąbrowa 27.07.2012. Sfilmowałem promień odbitego słońca w szybie przeciwległego domu przesuwający się po szczątkach pomalowanych płatków; mazanie pozostałą po malowaniu na liliach farbą na papierach – do „Oddzielenia Farby od Anegdoty” – 8 sztuk (2xA4), Dąbrowa 28.07.2012.

433. A. bez numeru (między App. 185 a-b a App. 186 a-b): pokaz filmów dla Pauliny Kempisty, Tomasza Załuskiego, Zofii Kulik, Łukasza Moisaka, Weroniki Bachman; Dąbrowa 30,31.07.-01,02.08.2012.

434. Paulina Kempisty z Małgorzatą Stępnik u mnie: pokaz filmów /M.S. ma pisać tekst do katalogu wystawy Pr. K. w Galerii Labirynt – doktor nauk filozoficznych w zakresie socjologii kultury. Od 2001 roku zatrudniona jako asystent w Pracowni Edukacji Plastycznej na Wydziale Artystycznym UMCS. Pełni funkcję wydziałowego koordynatora ds. współpracy z zagranicą i programów międzynarodowych (Sokrates/Erasmus). Członkini Senatu Akademickiego UMCS oraz Rady Programowej ACK „Chatka Żaka” w kadencji 2005-2009. Obszar badawczy: socjologia sztuki, upowszechnianie i animacja sztuki, rynek i promocja sztuki, komunikacja artystyczna, a zwłaszcza kognitywistyczna refleksja nad twórczością i jej recepcją/; Dąbrowa 13.08.2012.

435. A. 186 a), b); /a) „Stany skupienia; Bozon Higgsa” (performance; premiera)/; b) Pokaz filmów: 1. „Działanie na truskawkach I” – sfilmowany przez Zofię Kulik udział w procesji Bożego Ciała, która co roku przechodzi koło domu i, dalej, moje dostępne polskie kanały TV oraz darmowe satelitarne (Papież, Bayern Alfa, dzikie malarstwo, porno), Działanie ze „Sznurem truskawkowym”, zjedzenie truskawek, Dąbrowa 15.06.2006 (bez montażu; kamera, edycja Pr.K., skrót); 2. App. 157; „Martwa natura z Pisarzem Niemieckim” (Urlich Straeter – Essen, x – Köln); projekt „Die Lange Atem 6” Borisa Nieslonego, w ramach „Das Performance Art und Intermedia Art Festival 6. Meister und Stars der internationale Performance Szene”, Europäische Performance Institut NRW, Maschinenhaus, Essen 15.11.2008 (bez montażu); 3. App. 176; „Martwa natura z pisarzem Szkockim, Sardegnauno i pestka Ai Weiwei” (Donna Rutherfort); „Polish Roots”, „New Territories 2011”, International Festival of Live Art, Scotland, Glasgow 05.03.2011 (bez montażu; kamera, edycja Pr.K.)/; Galeria Sztuki Najnowszej Romualda Kutery (Active Space), Miejski Ośrodek Sztuki (dyr. Danuta Błaszczak), Gorzów Wielkopolski 08.09.2012.

436.  „Niewczesne historie” /film KK „Supermarket” (patrz punkt 143; zrealizowany podczas „New Art from Poland” w Künstlerhaus, Stuttgart 10.1981; …przechodząc „od półki do półki” przez cały sklep, bierzemy żywność, towary do koszyka i zaraz odkładamy je z powrotem na miejsce…); „»Niewczesne historie« to próba rozpoznania obecnej i nadchodzącej sytuacji Europy przy pomocy sztuki. Kiedy idee i rozwiązania, na których opierał się model europejski tracą ważność i wymagają nowych pomysłów, sztuka może proponować własne rozpoznania współczesności i przypuszczenia na temat przyszłości…”; Kuratorzy: Jarosław Lubiak i Joanna Sokołowska/; ms2, Łódź 21.09.-02.12.2012.

437. Film DVD „Działanie na truskawkach I” /do kamery; filmowany przez Zofię Kulik udział w procesji Bożego Ciała (która co roku przechodzi koło domu) i Działania ze „Sznurem truskawkowym”; przejście do domu, oglądanie telewizji (soft porno); zjedzenie truskawek; Dąbrowa 15.06.2006; drugi (po niedawnym w Gorzowie) publiczny pokaz (bez montażu; nie dostępny w Internecie; „własnoręczna” postprodukcja; ok 25 min; patrz App. 104, 124, 133, 154, 186 b)/; Ogólnopolski Festiwal Sztuki Performance „W gościnie u Wyczółkowskiego” Wojciecha Kowalczyka; początek Jego cyklu „Bydgoski Spichlerz Sztuki” – w ramach obchodów Roku Leona Wyczółkowskiego /Kuba Bielawski, Marta Bosowska, Dariusz Fodczuk, Katarzyna Gołębiewska, Wojciech Kowalczyk, Maciej Meru-Adamczewski, Danuta Nawrocka, Grzegorz Pleszyński, Jan Rylke, Wojciech Stefanik, Marian Stępak/; Okręg Bydgoski Związku Polskich Artystów Plastyków; Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Biały Spichlerz na Wyspie Młyńskiej, Bydgoszcz 26-27.10.2012. [Niestety, mimo wysiłków Komisarza pokaz się nie odbył: z powodu m.in. niemożności uzyskania rzutnika; autor był na plakacie; honorarium wypłacono; publiczność zawiedziona; patrz konwersacja Pr.K.-W.K na Facebooku w Anegdocie z dnia 27.10.2012]

438. KwieKulik: „Pracownie Sztuk Plastycznych” /„Warszawa w budowie, miasto na sprzedaż” (wystawa i 38 wydarzeń); w dziale „Spotkania z artystami”; cyt. z programu: „KK, duet artystyczny, opowie o swojej współpracy z Pracowniami Sztuk Plastycznych. To monopolistyczne przedsiębiorstwo, odpowiadające za propagandę wizualną i kulturę plastyczną PRL, było producentem większości reklam i miało ogromny wpływ na wygląd warszawskich ulic”; slideshow ZK/; Muzeum Sztuki Nowoczesnej, pawilon „Emilia”, Warszawa 22.11.2012.

439. A. 187 a) b); /a) Pomysły 1987-2012. Wystawa 14.12.2012-06.01.2013: Wystawione zostały 104 tzw. Karty, na których autor zapisywał pomysły. Wszystkich Kart jest 584 (na dzień 14.11.2012). Pierwsza Karta nosi datę 02.09.1987 r. („Appearance – nadać taką formę naszym wystąpieniom, zamiast Performance”). Pomysły zaczęły być numerowane (nie wszystkie) od Karty 185. z datą 21.02.1996. Ostatni, 510. Pomysł, jest na Karcie z datą 11.10.2012 („Falom uderzanie o brzeg surowo wzbronione”). Część Pomysłów została wykonana, większość czeka na Realizację. Z okazji wystawy wydana została publikacja w formie papierowej i elektronicznej, z tekstami Pauliny Kempisty (kuratora), dr Małgorzaty Stępnik i dr Tomasza Załuskiego, z cz.b. zdjęciami i z reprodukcjami wszystkich „Kart”, w językach: polskim, angielskim, niemieckim i francuskim.
b) Pokaz filmów, piątek 04.01.2013, godz. 19.00: 1. Appearance 6 „Rozmowa z Bratem” – rozmowa z Pawłem Kwiekiem do kamery Krymarysa; plener SASI (Stowarzyszenia Artystów Sztuk Innych) w Teofilowie, 09.1990, film Pawła Kwieka, ok. 30 min. 2. App. 74 „Awangarda bzami handluje w Łomiankach” – akcja w przestrzeni publicznej Piotrkowa: przeniesienie z Łomiankowskiego bazaru realnej sceny sprzedawania obrazów, 10‑11.05.2000; podczas „II Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Akcji »Interakcje 2000«”, Piotrków Trybunalski 08‑12.05.2000, ok. 10 min., kamera i montaż Ryszard Piegza. 3. App. bez numeru (między App. bez numeru a App. 126) „Działanie na truskawkach I” – do kamery, filmowany przez Zofię Kulik udział w procesji Bożego Ciała, która co roku przechodzi koło domu i Działanie ze „Sznurem truskawkowym” oraz powtórka: „Działanie na truskawkach II” i Działanie ze „Sznurem czereśniowym”; Dąbrowa 15.06.2006 i 18.06.2006, ok. 40 min., kamera Zofia Kulik i Przemysław Kwiek. 4. App. 127 „Podlewanie kijów” – podlewanie 5-ciu glinianych kijów, gdy inne 3 osoby jednocześnie podlewają nogi autora; ustawienie i sprzątnięcie kijów pod ochroną „parasolarza”: na parasol, który ochrania autora, „rainman” pryska „deszczem” używając małego mopa przypominającego do złudzenia kropidło; podczas „Rencontre internationale d’art performance” zorganizowanego przez Centrum Sztuki Aktualnej LE LIEU, 21.09 – 01.10.2006; Galerie Rouje, Quebec 23.09.2006, ok. 20 min., kamera Przemysław Kwiek i LE LIEU/; Galeria Labirynt, Lublin 2012-2013.

440. Film „Twarz Ewy (Lemańskiej)”, fragment filmu „Forma Otwarta” (patrz p. 7.) otwiera czteroczęściowy lutowy cykl pierwszego pokazu filmów z wyboru Filmoteki Muzeum Sztuki Nowoczesnej w TVP; TVP Kultura, Warszawa 04.02.2013, 22:45.

441. A. 188; „Len II” /(użyłem płótna KK „Polski Len” z napisami po obu jego stronach, patrz: „Bez numeru – między p. 39 a p. 40”, p. 79 i p. 149); cyt.: „Performance »Len II« ma w założeniu ukazanie roli i istoty wspólnego działania i celu. (…). Gdyby ludzie świadomie zarządzali dobrami, które są im dane, świat wyglądałby z pewnością inaczej. I nie chodzi tu o politykę i wskaźniki ekonomiczne, lecz o kondycję ludzi, rodzin, narodów i wreszcie samej Ziemi. Nawet jeśli na danym obszarze jest pokój i to od wielu lat, to jeszcze nie znaczy, że wszystko działa jak należy. Codziennie mamy wiele doniesień (…) O braku tolerancji, która wyzwala przemoc, wobec zwierząt, kobiet, dzieci, mężczyzn, czarnych, białych, homoseksualistów, łysych, grubych, rudych, leworęcznych... O nietolerancji wobec Innego. (…) Podstawą jest wspólnota celu, naturalnego łączenia i działania. Narzędziem jest cierpliwość, uważność, tolerancja i dzielenie się. (…). Osoby: Oskar Chmioła – Artysta nieoczekiwany i zaangażowany. Paulina Kempisty – Artystka tajemnicza. Paweł Korbus – Artysta cielesny i teatralny. Karolina Kubik – Artystka wrażliwa i aktywna. Przemysław Kwiek – Artysta twórczy i misyjny. Anna Łącka – Malarka. Alastair MacLennan – (…) W ubiegłym roku pracowaliśmy razem i efektem naszej pracy był performance „Konwalie” podczas Nocy Muzeów w Lublinie. Praca z nim ukazała mi pewne aspekty wspólnego działania, których rzadko doświadczałam wcześniej. Uznałam, że warto kontynuować pracę (…) i rozszerzać, obejmować nią kolejne miejsca i ludzi. Stąd formuła tego performance. Joanna Sitarek-Pigułowska – Artystka tropiąca ślady. Środki: to performance i malarstwo. Posługuję się tymi mediami w swojej twórczości. Obiektem jest len, a wybór obiektu jest też naturalnym rezultatem moich wyborów zawodowych. Len: Każdy styka się z lnem – tkaniną, olejem, siemieniem lnianym. Zdrowotne właściwości lnu są znane od wieków. Technika olejna w malarstwie jest również bardzo stara. Malarstwo olejne korzysta z płótna lnianego i oleju lnianego. (…). Jagoda Kiciak”/; Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego, Warszawa 24.03.2013. (Film HD, pierwsze filmowanie na nowej kamerze SONY PMW 200, zdjęcia).

442. Księga „KwieKulik” /cyt. ze Stron WWW MSW: „Monumentalna monografia duetu KwieKulik (Zofii Kulik i Przemysława Kwieka), jednego z najważniejszych fenomenów artystycznych polskiej sztuki XX wieku. Książka jest niezwykłym dokumentem ścisłego powiązania sztuki z życiem codziennym oraz portretem zmagań artystów z rzeczywistością PRL. Stanowi wynik blisko pięcioletniego procesu opracowywania archiwum KwieKulik – największego prywatnego archiwum gromadzącego materiały dotyczące sztuki awangardowej i kultury wizualnej PRL. Dostarcza unikalnych materiałów źródłowych pozwalających poznać nie tylko twórczość jednych z najważniejszych artystów ostatniego półwiecza, ale i zrozumieć jej szeroki społeczno-polityczny kontekst. Główną część publikacji stanowią materiały wizualne i tekstowe dokumentujące 203 wydarzenia, wyznaczające trajektorię twórczości KwieKulik od końca lat 60. do końca lat 80. Książka zaopatrzona jest również w teksty źródłowe artystów oraz słowniki: pojęć używanych przez KwieKulik oraz tych charakterystycznych dla opisywanej epoki. Eseje przygotowane przez współczesnych autorów starają się z kolei wyznaczyć nowe perspektywy interpretacyjne ich dzieła. KwieKulik to duet artystyczny tworzony w latach 1971–1987 przez Zofię Kulik (ur. 1947 we Wrocławiu) i Przemysława Kwieka (ur. 1945 w Warszawie). Artyści zaczynali jako studenci Oskara Hansena na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od początku lat 70. nadawali swojej sztuce radykalnie polityczny charakter. Ich zaangażowanie i bezkompromisowa krytyka otaczającej rzeczywistości nie ma równego sobie precedensu w dziejach powojennej środkowoeuropejskiej awangardy. KwieKulik programowo łączyli działalność artystyczną z życiem codziennym. W latach 70. byli pionierami procesu zamiany pola sztuki w laboratorium społecznej partycypacji oraz oddolnego tworzenia grup zdolnych realizować cele niezależne od intencji władzy. Równolegle do tego typu działań piętnowali konformizm, bezideowość, cynizm i hipokryzję, które były podstawowym lepiszczem życia wspólnotowego w PRL. Należeli do pierwszego pokolenia artystów polskich, którzy na przełomie lat 60. i 70. odrzucili tradycyjne środki wyrazu i skupili się na performansie, „działaniach” (określenie artystów) oraz wykorzystaniu mediów i mechanicznej rejestracji i reprodukcji obrazów. Stanowią niezwykle ważny punkt odniesienia dla zaangażowanych społeczno-politycznie artystów współczesnych posługujących się w swojej praktyce nowymi mediami. Redakcja Łukasz Ronduda, Georg Schöllhammer; wydawcy: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, BWA Wrocław – Galerie Sztuki Współczesnej, Kontakt, Kolekcja Sztuki Grupy Erste i Fundacji ERSTE; Wymiary: 240 x 300 mm; 576 stron; ISBN 978-83-924044-8-4; Cena 179 PLN

443. A. 189 a), b); a) Wręczenie Oskarowi Chmiole prywatnej nagrody w wysokości 100 €, za Jego kreatywne „zachowanie się” podczas Imprezy „Len II” Jagody Kiciak” w Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego w Warszawie 24.03.2013 (patrz App. 188); b) „Sztuka czasu bezrobotnego” /włączam kamerę; obraz o wym. 100x140 stoi oparty o ścianę pionowo na stole przykrytym ciepło-szarym płótnem; na obrazie wewnątrz namalowanej grubej złotej ramy symetrycznie w dwóch rzędach (polski, angielski) umieszczonych jest 8 białych pionowych prostokątów A4; w tych prostokątach widoczne są tyły 6. pism urzędowych oprawionych w tzw. „Oprawę Kwieka”, zwisają one na „ściągaczach” z górnej listwy ramiaka obrazu (skarga z dnia 16 stycznia 2013 do ministra MKiDN Bogdana Zdrojewskiego na Warszawskie Muzeum Narodowe; odp. z dn. 14 02 2013 na tę skargę Piotra Rypsona odpowiedzialnego za nową w Muzeum Narodowym Galerię XX i XXI wieku, za nieumieszczenie tam na ekspozycji mojej pracy; skarga z dn. 02.05.2013 do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska na MKiDN za przesłanie skargi do rozpatrzenia osobie przeciw której skarga była skierowana – dwa wolne białe prostokąty na obrazie „czekają” na odpowiedź Premiera); „idzie” półgodzinne nagranie dokonane non stop 4 godziny wcześniej: do podstawianego pod usta mikrofonu ja i inne osoby powtarzają zdanie „Sztuka czasu bezrobotnego” (czasami po angielsku); pod obrazem na stole ustawiam „krok za krokiem” kompozycję („czaso-skutki estetyczne”) z jednego haka (patrz p. 158), z dwóch haków, z dwóch haków i banana, z dwóch haków i dwóch bananów – czerwonego tulipana, dwóch tulipanów (i z różnej konfiguracji tych elementów); po ok. 15. minutach publicznych „Działań materiałowo-przestrzennych w konkretnych Uwarunkowaniach, itp.” (termin PrK i KK) „do oka kamery” ustawiam prostopadle do ściany rząd tych elementów na podłodze przed stołem – kończę na tym, a wchodzi zespół złożony z wolontariuszy i przez 5 min. prezentuje przygotowaną przez siebie statyczną kompozycję; koniec pokazu i koniec nagrania; twórcy „Żywej Rzeźby” to: Chęciński Piotr, Cichoń Maciek, Cieślik Ola, Ciszewski Kamil, Dajcz Justyna, Gołygowska Patrycja, Gortyński Miłosz, Górska Oliwia, Iznerowicz Szymon, Markowiak Justyna, Midera Wiktoria, Misztela Monika, Sień Magdalena, Sołtysiak Daniel, Szumiło Kaja (gdzieś tak w drugi dzień „Interakcji” jeden z wolontariuszy zapytał się, czy będę jak co roku „coś robił” z wolontariuszami; odpowiedziałem, że nie planuję, ale jak chcą „coś zrobić”, to niech się zorganizują i „niech sami określą swój status, cel i metody działania”, by „wymyślić” i zrealizować jakąś statyczną kompozycję, która będzie zaprezentowana po zakończeniu mojego „Działania”; powiedziałem, że jest to dla nich b. trudne zadanie, gdyż będzie potrzebne uzyskanie konsensusu przez wszystkich członków, co do celu; powiedziałem, że będą realizować zadanie jakie Paweł Kwiek, mój brat, postawił zebranej grupie ludzi w styczniu roku 1978: Samookreślający się zespół. „Grupa sama określi swój status, cel i metody działania”; patrz p. 120; patrz też Anegdota z dn. 18.05.2013 sobota./; 15 Międzynarodowy Festiwal Sztuki „Interakcje"; Ośrodek Działań Artystycznych, Piotrków Trybunalski 05-12.05.2013.

444. A. 190; Nieudana wyprawa na wernisaż wystawy „W sercu kraju” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej /patrz opis w Anegdocie z dnia 15.05.2013; zdjęcia iPhonem 4S podarowanym mi na gwiazdkę przez ZK (z cyklu „Rozdzielenie farby od Anegdoty”); byłem na wystawie na drugi dzień/; Warszawa 14.05.2013.

445. „W sercu kraju”; na wystawie 2 dzieła KwieKulik: 1: „Dobromierz X”, projekcja układu ZK kilkuset slajdów z Działań z Dobromierzem rzutowanych na 3 ekrany (patrz p. 42, 385) w formie filmu HD; 2: odtworzenie wyglądu w skali 1:1 trzech wystaw nałożonych na siebie w Pracowni Działań, Dokumentacji i Upowszechniania („Encyklopedii Meyersa”, „Głodujących” i wystawy rysunków Maksia Kwieka; /cyt. ze Strony WWW MSW: „W stosunkowo krótkim czasie – Muzeum zostało założone w 2005 roku – instytucja pozyskała ponad 300 dzieł. Są to przede wszystkim zakupy zrealizowane w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Międzynarodowe kolekcje sztuki współczesnej” oraz dary i depozyty artystów, osób prywatnych, w tym darczyńców Towarzystwa Przyjaciół Muzeum, oraz firm. Wiele z prac zgromadzonych w kolekcji powstało na zamówienie Muzeum, podczas realizowanych przez tę instytucję wystaw i projektów publicznych. (...) Wystawa W sercu kraju jest największym z dotychczasowych projektów wystawienniczych Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Odzwierciedla skalę i rozmach projektu instytucjonalnego, jakim jest Muzeum (...)”; w ramach wystawy trwa promocja monografii KwieKulik (patrz p. 442)/; MSW, Warszawa 14.05.2013 – 06.01.2014

446. Wystawa „Wieloślad”, II urodziny Galerii „Raczej” Trusewicza i Szablikowskiej /cyt. z zapr.: „Podsumowując pierwsze dwa lata funkcjonowania, na wystawie zostaną zaprezentowane obiekty działań i akcji organizowanych przez Galerię Raczej. Pozostałości, które zaistniały w rzeczywistości domagającej się konkretu: przedmiotu i materii. Performance, w większości przypadków z założenia rezygnuje z funkcji tworzenia artystycznego obiektu, jednak nie odtrąca użycia przedmiotu bądź powstania formy będącej efektem działania. Poprzez zaistniałą sytuację przedmioty te powstają lub też zmieniają się, pozbawiając się tym samym swojej pierwotnej funkcji”; wystawiono odbitkę, którą zrobiłem z wilgotnego oryginału mojego mazania palcem „farbą olejną Pawła Kwieka” podczas mojego 179. Appearance (patrz), a podarowaną wtedy Galerii „Raczej”; Galeria „Raczej”, Poznań 16.05.2013.

447. A. 191; /podczas „Piękne kłamstwa VI – Blask” Eulalii Domanowskiej – Działania i warsztaty artystyczne; rozmowy z uczestniczącymi artystami i z J. Rylke, B. Gawryszewską, T. Sikorskim…(patrz zdjęcia i filmy wykonane iPhonem 4S)/; Ogrody Biblioteki Uniwersyteckiej, Warszawa 18.05.2013, 20.00 – 24.00.

448. „»Awangarda Bzy Maluje« – action direct” /Malowanie żywych bzów resztką jasno seledynowej olejnej farby pozostałej po malowaniu łazienki odświeżanej w roku ubiegłym (dosłownie, tzn. zamalowywanie liści i kwiatów krzewów rosnących przy ul Zielonej w Dąbrowie Leśnej; do kamery Sony PWM 200; farba to tzw. „szczęśliwy przypadek”: była podczas renowacji odłożona do ewentualnych retuszy poremontowych i „stała” bezużyteczna)/; Dąbrowa Leśna 20.05.2013.

449. A. 192; Filmowanie kamerą Sony PMW 200 procesji Bożego Ciała, która w Dąbrowie Leśnej co roku przechodzi koło domu; pokazanie procesji napisu na koszulce: „Fear no Art.”; Daniel, Dorota, Nora Wnukowie z wizytą u KK (filmowane), 30.05.2013.

450. A. 193 a), b); a) Działanie ze sznurem Rzodkiewkowym (Dąbrowa; „Rozplątywanie Świata”), b) „Przestrzeń Performance” Oskara Chmioły; c. d. Działań ze Sznurem Rzodkiewkowym, Wawer k. Warszawy 01.06.2013.

451. A. 194; „Wolny Strzelec” Ewy Toniak /zdjęcie dla J. Adamasa, pobyt na wernisażu i rozmowa z uczestnikami; pobyt w Eufemii na ASP; patrz Anegdota z dnia 04.05.2013, sobota/; Zachęta, Warszawa 03.06.2013.

452. A. 195; Seminarium /Co: Seminarium z udziałem Oskara Chmioły, Marka Goździewskiego, Pauliny Kempisty, prof. Jana Rylke, dr Małgorzaty Stępnik…; Temat: „Procesualne postępowanie, jako innowatyka uwarunkowanego, bezinteresownego Kreatora, a społeczny odbiór czaso-skutków (ich estetyk)”; Gdzie: Sala nr 05, parter, z wejścia na prawo, Polska Akademia Nauk, Pałac Staszica; Kiedy: 21 (piątek) czerwiec 2013 r., godz. 15.00; Dlaczego: Seminarium odbywa się w miejsce rutynowej promocji książki „Pr. Kwiek” (ISBN 978-83-932239-9-2; s. 91, 39 il. cz.b., 575 kol. repro. wszystkich tzw. „Kart” z „Pomysłami”), wydanej przez Galerię Labirynt w Lublinie z okazji wystawy indywidualnej „Appearance 187 (a, b). Pomysły 1987-2012”, z tekstami Pauliny Kempisty (wstęp; wywiad: „Żeby Artysta tworzył na gorący temat…”), dr Małgorzaty Stępnik („Poza bezpiecznym nawiasem mainstreamu. O odwadze kontestatorskich objawień Przemysława Kwieka”), dr Tomasza Załuskiego („W pogoni za możliwością. Szkic o Przemysławie Kwieku”). Autor będzie obecny na seminarium./; ponadto głos zabierali: Pa. Kwiek, Jan S. Wojciechowski; Jacek Adamas, Jacek Lilpop, Beata Gawryszewska, Hanka Brulińska, Jacek Malicki; patrz też Anegdota z dnia 28.05.2013, Warszawa 21.06.2013.

453. A. 196 a), b); a) promocja „Księgi” KK w BWA, Wrocław 26.06.2013; moderator: Paweł Jarodzki; b) promocja w MSN-ie, Warszawa 27.06.2013; moderatorzy: Łukasz Ronduda, Łukasz Gorczyca, Zbigniew Libera.

454. ▪ Bez numeru (między App. 196 a 197) /iPhonem 4S zdjęcia budowli z piasku na plaży Lido di Jesolo nad Adriatykiem/; 06.07.2013.

455. .A. 197 a), b); „Awangarda Wenecję maluje”; a) akwarela z natury na placu Św. Marka 08.07.2013; b) akwarela panoramy Wenecji z wybrzeża koło Giardini 09.07.2013.

456. A. 198; „Autowystawienie się Pr. Kwieka” /autor stojący w 4. miejscach między kubłami na segregowane śmiecie był do obejrzenia w kawiarni w czasie robienia zdjęć samowyzwalaczem (ok. ½ godz.)/; Kawiarnia, Arsenał, Wenecja 10.07.2013.

457. Emisja wywiadu Aleksandry Łapkiewicz z KwieKulik w ambitnym II pr. Polskiego Radia /30 min.; z okazji wydania monografii KK; ilustrowany muzyką AC/DC/; 15.07.2013, godz. 15:00.

458. A. 199 „Koło Anina” /Działanie dokumentowane 2 osobowe niepubliczne (patrz Anegdota z dn. 24.08.2013 i App. 193 b); „Przestrzeń Performance” Oskara Chmioły; cyt.: „OBOWIĄZUJE JEDNA ZASADA: »zakaz wymiany informacji docelowo«, oznacza to, że informacja nie może być celem, co sprowadza się z grubsza do nie rozmawiania, ale w praktyce oznacza po prostu – »staraj się zrobić to jakoś inaczej«, bardziej (jeśli to możliwe, a zwykle tak). Mile widziane są działania z zakresu tzw. »sztuki (naj)wyższej«, czyli skupione na tym, co w sztuce piszczy, ale możliwe są działania wszelkie. Istotą jest »przestrzeń zmian«, »przestrzeń wykonywana« (Przestrzeń Performance) – ona pomiędzy, czy może w związku z nami, albo raczej PRZESTRZEŃ NAS. Chodzi o żywą tkankę relacji uwolnionej od konwencji, kazusów i norm zachowań, pracę nad nowymi formami porozumienia, działania, komunikowania się, wymiany, wypowiedzi, obecności, bezpośredniości, altruizmu, entropii, świadomości, wyobraźni, wrażliwości... O to, żeby w końcu zacząć Życie. Można używać wszystkich środków znanych człowiekowi oraz tym bardziej tych, nie znanych obecnie. Przestrzeń, która nazywa się Performance to nie pustka pomiędzy ścianami, to pustka pomiędzy nami, więc fizycznie nie określa jej miejsce spotkania (w którym się spotykamy) podane w informacjach na początku. Spóźnialscy mogą później trafić dzwoniąc, lub czytając info w miejscu startu. Miejsce zakończenia jest nie określone. Podobnie sprawa ma się z czasem zakończenia- może to być sytuacja(rzeczywistość) permanentna, ale tylko JEŚLI może (co jest trudne i w ten sposób jest sztuką). Uczestnicy odnoszą się do tej przestrzeni, ich działania świadczą o nich, to jak traktują przestrzeń o tym jak traktują innych i samych siebie, świat i to, co żywe. Można tutaj przynosić wszystko i nie przynosić niczego. Na miejscu (Wawerska Strefa Kultury) jest prąd, net, światło, toalety, w pobliżu sklepy, hotele itp., jak również, co ważne – lasy, dostępne do działań… O. Ch.”/; Wawer k. Warszawy 24.08.2013.

459. A. 200; dr Jarosław Kuriata wszczepia 4 bypassy podczas operacji na otwartym sercu (09.09.2013); Klinika Kardiochirurgii, Anin 08-16.09.2013.

460. Umiera Matka ZK, Helena Kulik; Dąbrowa 12.10.2013.

461. A. 201 a), b), c); „Niech będzie przeklęta R [osja] i jej sztuka!” /a) publiczne malowanie hasła „Niech będzie przeklęta R i jej Sztuka” na obrazie 100x140 cm podczas trwania Festiwalu; publiczne robienie „Sznura Brukselkowego” z pomocą wolontariuszy (patrz: App. bez numeru 2 i 3 między p. 335, a App 126; App. 133, 193 a, b); w ostatni dzień „występ”: b) film „Rozorywanie Czoła” (patrz: App. 37, 178 a), c) „Działanie ze Sznurem Brukselkowym” zakończone komentowanym odsłonięciem obrazu – dotyczył on aranżacji „Złoty Deszcz” Vadima Zakharova w pawilonie Rosyjskim na 55. Biennale Sztuki w Wenecji 2013. Pierwsza wersja obrazu uzupełniona cyfrowo kolorami i zdjęciem „Musztrowanych Statuł Wolności” została pokazana na Facebooku (patrz: App. 11, 93, 110, 111, 118)/; Międzynarodowy Festiwal „Performance Platform”, Galeria „Labirynt”, Fundacja Sztuki Performance; Lublin 24-26.10.2013.

462. Filmy na wystawę „Workers of the artworld unite” /premiera: „Awangarda Bzy Maluje” (przekleństwa) i „Wywiad z Mariuszem Szachowskim” (Hotel Sztuki, Łódź 11-15.05.1993; patrz App. 29 b) c)/; Galeria Kronika, kurator Stanisław Ruksza, współpraca Agata Cukierska; Bytom 26.10-07.11.2013.

463. A. 202; „Katalog Entropii Sztuki” /cyt.: „Pani Alicja Jodko!, 21.08.2013. A więc zdecydowałem się: Hasło na czole szufladki, to „Perfidia Perfearance III”. W szufladce będzie autentyczne zaproszenie w języku polskim i angielskim – jedno z nakładu 10-ciu druków autorskich drukowanych wtedy na miejscu (1/10), z moim autografem – takie, jakie rozdawałem w Piotrkowie Trybunalskim podczas 14. Międzynarodowych Interakcjach 2012 uczestnikom i nie uczestnikom. Zaproszenie formatu A4 będzie w oryginalnej tzw. „oprawie Pr. Kwieka” (zero kleju, na tekturce z pudła za estrofolem). Będzie przecięte na pół (by zmieściło się do szufladki). Każda połowa będzie przewiązana w pionie sznurkiem-ściągaczem; sznurki-ściągacze czerwone i niebieskie będą ze sobą związane; można całość założyć na szyję jak szal, a dwa zwisające końce, to będą owe połówki zaproszenia. Kiedy się je połączy w całą kartkę na piersi, będzie można odczytać zaproszenie z oryginału. Mogą być te elementy, zaproszenie, prezentowane przez „nosiciela”, mogą też być zawieszone na ścianie na gwoździu, a widz sam sobie je złoży w rękach i odczyta treść… Pr.K.”.
„Obieg” 16.12.2013, cyt.: „Centralnym motywem i zarazem centralnym obiektem wystawy „Katalog Entropii Sztuki” jest szafa katalogu bibliotecznego wraz z mnogością charakterystycznych części składowych - szufladek. W ich wnętrzach ulokowany jest zbiór prac blisko 90 osób – artystek i artystów różnych mediów i specjalności, które zechciały podjąć grę z ideami sztuki, entropii i katalogowania. Realizacje przyjęły rozmaite formy: tekstu, obiektu, filmu, przestrzennej aranżacji wnętrza szufladki. Niektóre są mobilne, interaktywne, wydają dźwięki, emitują światło, a nawet są instrumentami. Struktura katalogowej części wystawy jest pomyślana jako katalog rzeczowy – katalog haseł. Hasła sprawiające wrażenie „słownikowych“ są autorskimi pomysłami łączącymi ogólność pojęcia z jednostkowym, niepowtarzalnym wyrazem. Zdają się toczyć spór o uniwersalia przemawiając obrazami, kształtami, tekstami, dźwiękami, kolorami i nade wszystko osobistymi wizjami, intencjami, refleksjami. Są wielogłosowym zeznaniem na temat obecności powszechników ante rem, in re i post rem – w rzeczach będących dziełami sztuki…”; Kuratorzy: Alicja & Mariusz Jodko/; Gal. „Entropia”, Wrocław 22.11.2013.

464. „Na zachętę do muzeum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych”; /„Awangarda Bzy Maluje”: „Kompozycja naścienna” (termin PrK) – 24 obrazy olejne (zdjęcia) + 24 zdjęcia. Obecnie zbiory liczą prawie siedemdziesiąt pozycji. Artyści, których prace zostały wybrane do kolekcji, to: grupa Azorro, Krzysztof Bednarski, Cezary Bodzianowski, Bogna Burska, Agnieszka Chojnacka, Artur Chrzanowski, Tomasz Ciecierski, Stanisław Dróżdż, Elżbieta Jabłońska, Zuzanna Janin, Igor Krenz, Zofia Kulik, Robert Kuśmirowski, Konrad Kuzyszyn, Przemysław Kwiek, Natalia Lach-Lachowicz, Wojciech Leder, Dominik Lejman, Zbigniew Libera, grupa Łódź Kaliska, Katarzyna Kozyra, Robert Maciejuk, Magdalena Moskwa, Jacek Niegoda, Anna Orlikowska, Leszek Paul, Wiktor Polak, Karol Radziszewski, Joanna Rajkowska, Józef Robakowski, Jadwiga Sawicka, grupa Sędzia Główny, Janek Simon, Paweł Susid, Grzegorz Sztwiertnia, grupa Twożywo, Ryszard Waśko, Ewa Zarzycka, Alicja Żebrowska/; Muzeum Sztuki, Łódź 13.12.2013.

▪ Bez numeru (między p. 464 a p. 465); „For their presentation »Museum as Hub: Report on the Construction of a Spaceship Module« tranzit will transform the Fifth Floor gallery of the New Museum into the simulated interior of a spaceship. The spacecraft, specially designed for the exhibition »Report on the Construction of a Spaceship Module« at the New Museum, is a composite of shuttles featured in Eastern European science-fiction films from the Cold War period. In its structure and design, it recalls future fantasies from the socialist Eastern Europe side of the Iron Curtain and explores the ideological role outer space played during this time. On view in and around the spacecraft will be 117 artworks. (…) The exhibition offers an allegory of »anthropological science fiction« where the exhibition space becomes an estranged and exciting universe that dramatizes the cross-cultural translation involved in the presentation of art. The unique model evokes the challenges that contemporary artists experience in exhibiting works, or that curators come across in organizing exhibitions that stitch together diverse art, selected across generation, cultural context, personal narratives, and time.
About the ambitious three-month project, tranzit writes »We hope for the exhibition to make the facts of time relativity, cultural translation, and spatial distance not only explained by curatorial conventions (texts, wall labels) but also performed by the visitors as they move inside the space and experience it as explorers, interested and disoriented by the new terrain they’re discovering«.
The installation will include works by sixty-five artists including Babi Badalov, Josef Dabernig, Miklós Erdély, Tamás Király, Eva Koťátková, Jiří Kovanda, Július Koller, KwieKulik, Denisa Lehocká, Lia Perjovschi, and Société Réaliste, among many others…”; New Museum, NY January 22–April 6, 2014.

465. „Workers Of The Artworld Unite" /patrz p. 462; organizatorzy: CSW Kronika, Galeria Szara/; Galeria Szara, Cieszyn 08.02.2014.

▪ Bez numeru 1 (między p. 465 a p. 466); wersja 1. cyfrowego uzupełnienia obrazu „Niech będzie przeklęta R i jej sztuka” pokazana jako zdjęcie profilowe na Facebooku, 09.04.2014

▪ Bez numeru 2 (między p. 465 a p. 466); Tara Judah: „After and Without Film, But With Presence: The 60th International Film Festival Oberhausen”, film „Forma Otwarta”, tekst i zdjęcia: „…The fourth archive in this year’s series was the Filmoteka Muzeum, Poland. In terms of accessibility, Filmoteka may be the most advanced; half of their collection – 500 short films – are available to view online via their website for free. Artists donate their films as content – most often in the form of digital copies. The Filmoteka in turn sees their role as a mediator between artists, museum and public. The process is two-fold; first they research and collect content and, where funds permit, restore and add to the collection. In terms of their showcase, the Filmoteka had a less specialised and more diverse collection of films to present. Mostly very short in length, they fit nine films into the program, three made by a collective called the KwieKulik Group; Format Otwarta – Gra Na Twarzy Aktorki (Open Form – Game on an Actress’s Face, 1971) in which a well-known Polish television star had paint, paper, cello tape, clay and other items “played out” on her face for camera; Forma Otwarta – Pracownia Hansena (Open Form – Hansen’s Studio, 1971) in which a number of performance artists create visual and sound pieces that interact with one another to create a lyrical whole, and Forma Otwarta – Ulica I Trybuna Przed Pkin (Open Form – Street and Tribune in Front of Pkin, 1971) where the artists disrupt unsuspecting individuals on the street in “everyday situations” to reveal the rigidity of social spaces…”; 1-6 May 2014

466. ▪ App. bez numeru (między p. 465 a App. 203). Nadziewanie tulipanów, dokumentowane Działanie we własnym ogrodzie /cyt. z Facebooka: „1) Zgodnie z zapowiedzią niżej, zamieszczam »zdjęciuszko« (super nowość). Żywe tulipany nadziewane bzami, mleczami i żonkilą. Nadziewał i fotografował Pr. Kwiek. Wydrukuj sobie, podpisz za mnie i będziesz miał moje „Dzieło” za darmo, 29.04.2014. 2) W odpowiedzi na setki próśb z Polski i ze świata, by pokazać kontynuację nadziewania tulipanów, zamieszczam żywe, więdnące tulipany nadziewane świeżymi dzikimi makami. Nadziewał i fotografował Pr. Kwiek, Dąbrowa 10.05.2014”.

467. A. 203 a), b); /a) dzień drugi: Galeria Handlowa „Focus Mall” – Działanie z „Czerwoną Szarfą KK” (patrz p. 26, 105, App. 96, 138 a, 139, 140, 148, 151 a, 183) – na rozpostartą w głównym holu ok. 10. metrową czerwoną szarfę (ta sama, co zakupiona na App. 138 a), na 9. Interakcje) wykładam zawartość swojej podróżnej walizy i torby naramiennej; do sytuacji i wyłożonych rzeczy „podłącza się” (termin PK i KK) Sandra Johnston (min. zostawia ślady swoich bosych stóp z białej soli, zębami unosi środek szarfy, wywleka walizę na środek i umieszcza się w niej…), Sarah Riseborough (okręgiem mojej taśmy klejącej formuje wiele kół z soli wysypanej na kamiennej podłodze…), Koji Kamoji (kontempluje powolny spacer po czerwonej materii w roboczym stroju japońskim), Grzegorz Bożek (czyta rękopisy moich „Anegdot” wyłożonych z teczek papierowych będących stałe w mojej torbie…); w międzyczasie kręcę ok. 40. min. film z „Działań” i „Współdziałań” wszystkich (terminy PK i KK); na końcu, po ponownym spakowaniu rzeczy, rozpościeram szarfę poprzez fontannę i na mokrej części kładę w rzędzie białe rękawiczki używane wcześniej przez młodzież do trzymania kart z nazwiskami artystów (trzymanie kart przed uczestnikami to pomysł Z. Piotrowskiego), robię zdjęcia; b) w dniu trzecim, na zakończenie Festiwalu, przed publicznością i moją profesjonalną kamerą filmową SONY PMW 200 i aparatem fotograficznym, na tle zastanego pomarańczowego prostokątu ściany, do którego przyklejam swastyki, sierp, młot, tryzuby i znak KK z sierpem, młotem i majtkami, przykryty mokrą pomarańczową (!) materią zabraną z zaplecza (miały być dwa zszyte kołnierzami robocze fartuchy, ale nie do dostania w Piotrkowie), w pozie „Siedzącej II” – aktu glinianego z 1969 roku – wolno się obracam; towarzyszy pieśń żałobna Majdanu „Plyve kacha” (ośmiominutowy mój montaż z 3 różnych wykonań tej pieśni ściągniętych z Internetu); po obu moich stronach symetrycznie umieszczone są „kamienne” niby pomnikowe nieruchome postacie/; 16 Międzynarodowy Festiwal Sztuki „Interakcje”, Ośrodek Działań Artystycznych, Piotrków Trybunalski 15-17.05.2014. (Film HD).

468. Introductory presentation on Oscar Hansen by Łukasz Mojsak with extracts from: Grupa KwieKulik, Forma Otwarta – Pracownia Hansena / Hansen’s Studio, Poland 1971, 5min; Grupa KwieKulik, Forma Otwarta – Ulica i trybuna przed PKiN / Tribune of Honour, Poland 1971, 3 min; KwieKulik Group, Forma Otwarta – gra na twarzy aktorki / Open Form – Game on an Actress’s Face, Poland 1971, 3 min; Paweł Kwiek, Linia / Line, Poland 1978, 3 min; Curated by Łukasz Mojsak with George Clark, Assistant Curator, Film and Kasia Redzisz, Assistant Curator; the screening is part of the 12th KINOTEKA  Polish Film Festival (24 April – 30 May) and presented in partnership with Filmoteka Muzeum of the Museum of Modern Art, Warsaw; Tate Modern, Starr Auditorium, London 25.05.2014.

469. A. 204 (dwudniowy); nadziewanie lilii, dokumentowane Działanie we własnym ogrodzie 18.06.2014 i 19.06.2014 (Boże Ciało) /cyt. z Facebooka: Polish-English. W odpowiedzi na jeszcze więcej próśb, by pokazać kontynuację nadziewania tulipanów świeżych i zwiędłych, zamieszczam żywe lilie nadziewane różami. Nadziewał i fotografował Pr. Kwiek 19.06.2014 w Boże Ciało „na oczach” przechodzącej ulicą przed moim domem procesji.
In response to more of requests, to show the continuation of stuffing of tulips, I place lively lily stuffed with roses. Stuffed (filled) and photo by Pr. Kwiek in Divine Body Fest. 19.06.2014/; Dąbrowa.

470. App. bez numeru (trzydniowy); nadziewanie lilii, dokumentowane Działanie we własnym ogrodzie 20, 21, 22.06.2014; Dąbrowa.

471. ▪ App. bez numeru (między App. 204, a App. 205 a-f); „»Niedziela filozofów, czyli potyczki z życiem: Betlejewski rozmawia z artystami«, w zastępstwie Tomasza Stawiszyńskiego audycję prowadził Rafał Betlejewski, który rozmawiał z artystami. Gośćmi byli: Przemysław Kwiek – legendarny polski performer i malarz. Ryszard Grzyb – malarz, poeta, Andrzej Dragan – fizyk kwantowy i wybitny fotograf i Andrzej Świetlik – założyciel Łodzi Kaliskiej i znany fotograf”; Radio RDC (patrz nagranie w Sieci), Warszawa 22.06.2014.

472. A. 205 a), b), c), d), e), f), „Appearance Szczeciński”; /premiera;
a) Kuratorstwo autorskiej 11. osobowej Imprezy „Perfidii Perfearance IV” (patrz App. 151, 184, 185 b.);
b) Instalacja w osobnej sali: „Archiwum Perfidii” połączone z obiektami.
Archiwum: równoległa projekcja przeźroczy na dwa ekrany: na lewym „OFUNOFU” („Otwarci-Zamknięci”) – projekcja ok. 1000. zdjęć autorstwa śp. Jana Piekarczyka z Jego interakcji z ludźmi na ulicach Warszawy 2006; każde zdjęcie czarno białe zostało animowane przez Pr. Kwieka innym „wejściem” ruchomego „gifu” – portretem J.P; na prawym ekranie projekcja wszystkich stron katalogu pleneru „Liksajny 1975” Galerii „Tak”, powadzonej przez śp. Anastazego Wiśniewskiego i Leszka Przyjemskiego, sponsorowanego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji pod hasłem „Pij wodę tylko ze źródła”; w tle obraz olejny „Szkoda że po śmierci. 2001 – 2003” z cyklu „Awangarda bzy maluje jako plansze”.
Obiekty: pierwszy na ścianie lewej – obraz olejny 100 x 140 cm (do późniejszego uzupełnienia cyfrowego) z tekstami 3. skarg: 1. do Ministra Kultury na vice dyr. Muzeum Narodowego Piotra Rypsona za zignorowanie Pr. Kwieka na stałej wystawie w muzealnej „Galerii Sztuki XX i XXI w.”, 2. na dyr. TVP Kultura Katarzynę Janowską za skandaliczną projekcję fragmentów „Perfidii Perfearance III” (Appearance 183 b, 14. „Interakcje”, Piotrków 2012) i 3. na Ministra Kultury Bogdana Zdrojewskiego za nieprzyznanie dofinansowania 16. „Interakcji” w r. 2014;
drugi obiekt na ścianie prawej – fot. barwna 50 x 35,57 przedstawiająca „Rozorywanie mapy bitowej” dokonane na zdjęciu „Z czołem nazajutrz” zrobionym przez Pr. Kwieka 8.11.1993 nazajutrz po jego App. 37 (patrz niżej punkt c) – zdjęcie zrealizowane na wystawę Pr. Kwieka „App. 178 a), b), c)” w Ośr. Działań Art. (ODA) w Piotrkowie Tryb. 06-22.05.2011. Ta deformacja „mapy bitowej” wykonana została pod wrażeniem niedawnej śmierci przyjaciela J. Piekarczyka – miał on wycięty nowotwór mózgu. Cytat fragm. „Anegdoty” z dnia 02-03.10.2010 r. z cyklu „Rozdzielenie Farby od Anegdoty”: „(...) Mijam Gal. Rempexu przy Senatorskiej. Niedługo pokażę w niej 2 dzieła o piekielnym pomyśle, na wystawie (…) VIII Fotografii Kolekcjonerskiej 09-23.11.2010. (...) A jaki to jest ten „piekielny pomysł”? Naprawdę jestem b. zadowolony. To złota żyła. Kiedy u Rylke raniłem sobie czoło kawałkiem drutu kolczastego, który odpadł z jesiennej kraty (przymocowanej do jednego z 10. jesiennych pejzaży, w plenerze przez te kraty malowanych), to musiałem z całej siły worywać się w oporną skórę czoła skośnym, tępym końcem druta. Nazajutrz auto sfotografowałem się z raną na czole. I to jest dalsze to, tylko że cyfrowe! Na siedząco, przy komputerze, dokonywane jednym kliknięciem, przytrzymaniem i kreacyjnym posuwaniem myszy. Moment i sfotografowana rana (…) zdeformowana! W 5-10 sekund. Transformacja „ranienia”: ranię dalej, ale już bitmapę! I jest to też „Działanie na dokumentacji Działań” (KwieKulik). Jaką cenę ustalić? Jaki nakład? W latach 80-tych rysowałem na tzw. „Kartach” pomysły z cyklu „Będziemy bogaci”. Czyżby…? (...). PK.”. Koniec cytatu. Za fotografią (a nie przed jak ostatnio; patrz pomysł 511 z „Karty” z dnia 15.12.2012) wisi krata stalowa „Majdan” w cenie 1000 $.
c) Film (Sala Rycerska) – postawienie wazonu ze zwiędłymi żonkilami przyniesionego z domu, patrząc się w lusterko rozorywanie czoła do krwi kawałkiem drutu kolczastego odpadłego z kraty, w rytmie wyznaczanym przez samobójczy w wyrazie utwór Joy Division, rozbicie lustra, odczytanie wiersza; prywatny coroczny 11 Festiwal artystów prof. Jana Rylkego w Jego mieszkaniu, Warszawa-Ursynów 06-07.11.1993.
d) „Działanie ze Sznurem Marchewkowym” (Sala Rycerska, premiera; patrz App. bez numeru 2 i 3 (między p. 335, a App. 126), App. 193 a) i 201), auto dokumentacja;
e) Projekcja jednego przeźrocza (Sala Rycerska) „Niech będzie przeklęta R i jej Sztuka!” – obraz olejny namalowany na Międz. Fest. „Performance Platform” w Gal. „Labirynt”, Fundacja Sztuki Performance, Lublin 24-26.10.2013 (patrz App. 201 a, c, i inne tam wymienione); w Szczecinie 2. wersja cyfrowego „uzupełnienia” – z innymi kolorami i innym zdjęciem z „Musztry…” (opublikowany też na Facebooku).
f) „Nadziewanie Lilii” (Sala Rycerska), Działanie Dokumentowane/; Międz. Fest. Sztuki 10. Inspiracje, Szczecin 27-29.06.2014 (wystawa do końca września).

473. A. 206; „Pokolenie 1600: życie artysty w wieku emerytalnym i ile zostało w portfelu Rafała Betlejewskiego”; Radio RDC, Warszawa 11.07.2014 (tylko 3 minuty) i 14 07 2014 (full).

474. A. 207 a), b), c), d), e); dokumentowane Działanie we własnym ogrodzie – a) żółte lilie nadziewane makami i zwiędłymi liliami polnymi, 09.07.2014, b) duże lilie nadziewanie różami i mieczykami, „zszycie” mieczyków z dużymi liliami, 18.07.2014; c) c.d. + nadziewanie słonecznikami, 19.07.2014, d) c.d. klasyczne lilie nadziewane żółtymi, duże nadziane liliami klasycznymi, a te żółtymi pospolitakami – obok portret Pr.K, 25.07.2014; e) klasyczne lilie nadziewane żółtymi, duże lilie nadziewane zwiędłymi, 30.07.2014

475. A. 208 a), b); a) pokaz przeźroczy, prelekcja, b) performance /nadziewanie żywych (rosnących) białych lilii różami; z okazji wystawy indywidualnej Teresy Gierzyńskiej „Nad rzeką, której nie ma”: + Edward Dwurnik, Dorota Gierzyńska, Przemysław Kwiek, Zofia Kulik, Daniel Wnuk, Maksymilian Kwiek (patrz p. 96: to autorzy wystawionego tu obrazu namalowanego w r. 1977 na konkurs OW ZPAP-u z okazji obchodów 60-lecia „Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej”), Kuratorka: Ewa Tatar, 11.07-24.08.2014/; BWA Sokół, Nowy Sącz 08.08.2014.

476. A. 209 a), b), c) „Lwowsko-Warszawska Szkoła Appearance Pr.K.”;
/a) dzień pierwszy 29.08.2014, wstęp: „Wolnościowa teoria niezarobkowego bycia realnych grup społecznych”, film PrK „Performclip” (termin i genre PrK) „Rozorywanie Czoła” (patrz App. 37);
b) dzień drugi 30.08.2014; rozdanie kartek i przyrządów rysunkowo-malarskich – każdy ma napisać „Anegdotę”, a potem inny do tej Anegdoty ma z drugiej strony zrobić „Ramkę”, następnie twórca Anegdoty ma w tej Ramce „mazać” farbą (patrz: App. 89, 98, p. 296, bez numeru między p. 297, a p. 298, 112, 118, 120, 123, 128, 132 a-b, 133, 145, 183);
b) dzień trzeci 31.08.2014; c.d. – osoba od „Anegdoty i mazania” ma z osobą twórcą „Ramki” razem krótko jakoś zachowywać się publicznie (filmowane przez PrK);
c) dzień czwarty 01.09.2014; 1. „Performclip” (termin Pr.K.) – do własnej muzyki w kolejności robią: Anastasia Starko, Julia Zakolyabina, Danylo Kovach, Denys Shymanskiy, Natalia Lisova, Yrii Bryniak, Maryna ?, Марія Бакало (film PrK); 2. „Społecznostki” (termin PrK; na bazie „Rojów” 0, 1, 2, 3 – patrz App. 171, 178 b., 182 c., bez nr. m. p. 428 a App 184 a-t) – publiczny pokaz uczestników „Szkoły Appearance” Pr. Kwieka w dwóch sąsiadujących polach wyznaczonych przez „balasy” ze skręcanego pakowego papieru (patrz p. 155 4, p. 354, App. 178 b.); podczas prezentacji czytany z laptopa „Mein Kamf” A. Hitlera; na koniec zacytowane głośno zdanie Hitlera (śmiejąc się): „…W latach 1909-1910 moje położenie ekonomiczne zmieniło się w takim stopniu, że nie musiałem pracować na chleb jako robotnik pomocniczy. Pracowałem samodzielnie jako malarz i akwarelista…”. Aluzja dla młodych: – Jak będziecie malowali akwarele, to skończycie jak Hitler; jeśli tego nie chcecie, to róbcie w zamian Appearance! (film PrK); 3. performance „Oświetlenie Czarnej Dziury” (pomysł z października 2012 r.), publiczność została ściśnięta ciasno w kręgu po środku całkowicie ciemnej sali, grupa została związana taśmą‑ściągaczem (patrz App. 90, 93, 121, 123, 183, 189, 202), po paru minutach zapaliło się światło u sufitu i oświetliło stłoczonych ludzi – „Czarna Dziura” została oświetlona! (światło wpada do „Czarnej Dziury”, ale się z niej nie wydostaje, dla tego „Czarnej Dziury” nie widać)/; Week of Contemporary Art, Lviv 29.08–02.09.2014, Ukraine.

477. Podczas App. 207 d) wykonałem autofoto obok podwójnie nadzianych dużych lilii; zdjęcie (25.07.2014) z komentarzem umieszczone na Facebooku /także jako Anegdota z dnia 26.09.2014 – „Oto najnowsze moje dzieło, z którego jestem bardzo zadowolony (lilie nadziewał Pr.K metodą »Działań Dokumentowanych« – metoda i termin Pr.K i KK), wym. 600x400 cm, foto i obróbka cyfrowa: Pr. K., 1/5, cena 345 000 zł, Dąbrowa 28.07.2014. Opis: Żółte kwiaty, to rosnące w ziemi lilie. To Ukraina. Te lilie są nadziane innymi liliami i kwiatami – czyli rosyjskimi żołnierzami. Autor z niedowierzaniem patrzy się w niebo, gdzie właśnie wybucha trafiony rakietą Malezyjski samolot. Twarz ubrudzona od wąchania lilii.
English: That is the latest my work, which I am greatly satisfied with (lilies stuffed by Pr.K. with the method of the »Documented Action« (the method and the term Pr.K i KK), 600x400 cm, photo and digital processing Pr. K., 1/5, price 85 000 €, Dabrowa 28.07.2014. Description: Yellow flowers are lilies growing in the earth. It is Ukraine. These lilies are stuffed with other lilies and flowers – it means with Russian soldiers. Author in disbelief looks into the sky, where the Malaysian airliner is just exploded – has been shot down by the rocket. His face is dirty from smelling the lilies. Pr. Kwiek ©”/; Dąbrowa 26.09.2014.

478.  „High price” /program filmowy; Artyści: Zbigniew Libera, Tymek Borowski-Czosnek Studio, Honorata Martin, Janek Simon-Goldex Poldex, KwieKulik, Wojtek Ziemilski, Łukasz Surowiec, Łódź Kaliska, Biuro Luźnych Skojarzeń, Jan Smaga, Aleksandra Polisiewicz, Artur Żmijewski, Józef Robakowski, Oskar Dawicki, Edward Dwurnik; cyt. z tekstu Łukasza Rondudy i Zofii Płoskiej: „…Ciekawą i ironiczną refleksją na ten temat jest film autorstwa KwieKulik, w którym Paweł Kwiek wypłaca »Ekwiwalent pieniężny« (1985) osobom przybyłym by zobaczyć performans nieobecnego na sali duetu. Performans jest odwołany, a straty duchowe poniesione przez publiczność ma wynagrodzić natychmiastowa wypłata każdemu z przybyłych 50 lub 100 zł…” (patrz p. 162 1.)/; Muzeum Sztuki Nowoczesnej w ramach Warsaw Gallery Weekend 28.09.2014.