627. A. 309; XI Festiwal Performance „Koło Czasu”. /Napis: „Pr. Kwiek A. 311; 19-20 Działanie
71-17; Na grupę tancerzy; Duży bęben; Gong, talerze, pył (idea 1971); I »Bolączki
1978« (idea 2017)”. Dodatkowo bonus („Okrzyk”; patrz: App. 307): „Cała Polska z
Was się śmieje! Komuniści i złodzieje!”. Cyt. z zaproszenia: „...Festiwal Performance »Koło Czasu« jest jedyną cykliczną
imprezą artystyczną w Toruniu, która w całości poświęcona jest działaniom o
charakterze performatywnym i wideo performance. Festiwal cykliczny, od 2007
roku, jest przede wszystkim spotkaniem młodych twórców – absolwentów i
studentów polskich uczelni artystycznych. Zapraszani są także artyści uznani w
tej dyscyplinie sztuki, aby młodzi mieli szansę na konfrontację w swoich
własnych poszukiwaniach. Założycielem Festiwalu „Koło Czasu” jest Marian
Stępak, profesor na Wydziale Sztuk Pięknych UMK. (...) Od 2010 r. Festiwal
Performance odbywa się gościnnie w Centrum Sztuki Współczesnej »Znaki Czasu« w
Toruniu (...). Część działań przeprowadzanych jest w przestrzeni otwartej, jak
przyległy do CSW Bulwar Sztuki lub w tkance miasta (...). Koordynacja
Kuratorska: pracownicy merytoryczni CSW – Mateusz Kozieradzki i Renata Sargalska.
Sztuka performance jest mało popularna w Toruniu i
regionie, więc warto Ją propagować. Tym bardziej, że jest to dyscyplina
rozwijająca się bardzo energicznie i wielowątkowo, zwłaszcza wśród młodych
twórców. Jeden z wątków polega na celowym włączaniu odbiorców w interakcję. To
niezwykle ważne w sytuacji, kiedy bariera pomiędzy artystą jest nadal duża – jak
np. w tradycyjnej „plastyce”. Interakcje z publicznością mogą nastąpić w każdej
sytuacji, bowiem performance to sztuka, która nie lubi zbyt dopracowanych
scenariuszy. Będą artyści z całej Polski, absolwenci i studenci UMK. Od 2012 roku
„Koło Czasu” jest Festiwalem Międzynarodowym. W tegorocznej, jedenastej edycji,
weźmie udział dwudziestu sześciu twórców performance z Polski, Ukrainy,
Irlandii, Szkocji i Czech. Kuratorzy: Marian Stępak, Mateusz Kozieradzki.
Wydarzeniem towarzyszącym będzie ekspozycja autorstwa
lwowskiego artysty Wolodymyra Topiya w Galerii ZPAP – Nurt. [Marta Bartczak, Mateusz Bautembach, Jędrzej Cichosz,
Dariusz Fodczuk, Łukasz Głowacki, Barbara Gryka, Konrad Juściński, Volodymyr
Kaufman, Krzysztof Kula, Krzysztof Kulbicki, Piotr Kumor, Przemysław Kwiek,
Mikołaj Makiłła, Justyna Piotrowska, Przemysław Przepióra, Natalia Reszka,
Patryk Różycki, Agata Rucińska, Patryk Rybus, Marcin Stachoń, Marian Stępak,
Jiri Suruvka, Alina Śmietana, Volodymyr Topiy, Wiesław Wachowski]/. CSW, Toruń 24–26.11.2017.
628. A. 310; Napis na ścianie: „Pr. Kwiek, Appearance 310; 1971 Działanie 2017; Na makaron; Liście; Czerń i kolorowe proszki (idea 1971); Farbę i Anegdotę II (idea 2017)”. Planowane wystąpienie z Izą Ha (11-12.2017). Gdzie? Kiedy?
629. ▪ App. bez numeru (między App 310 a App. 311). „Quite Possible” /Śniadanie z artystami oraz warsztaty dla dzieci i nie tylko; Karol Komorowski, Kinga Nowak, Anna Panek/; lokal_30, Warszawa: 06.01.2018.
630. A. 311; Spotkanie z
Przemysławem Kwiekiem w cyklu „Artyści Lubelskiej Kolekcji” /Prowadzenie dr
Tomasz Załuski (UŁ i ASP). Napis na ścianie: „Pr. Kwiek, Appearance 310; 1971
Działanie 2017; Na kolorowe proszki; Płótno pościelowe; Miód, wodę (idea 1971);
i Podsumowanie (idea 2017)”;
wyświetlono 2 fimy:
1. film: 401. App. 166 a) b) – (…) b) „Lilie, pomidory, ogórki, Dzwon Zygmunta
i Muzy” (…) cz. II: slajd show ilustrowany nagraniem bicia krakowskiego Dzwonu
Zygmunta podczas uroczystego pogrzebu tragicznie zmarłego Prezydenta Lecha
Kaczyńskiego – przedstawiał ujęcia z góry, w kolejności ich tworzenia, serii
układów pomidorów i ogórków budowanych naokoło żywej, rosnącej w ziemi lilii;
cz. III: siedząca do tej pory pod ekranem twarzą do widowni młodzież wstała,
osoby zaczęły się przemieszczać stochastycznie w prostokącie na zasadzie „ruchów
Brauna”, co krótki czas pod ścianą symetrycznie ustawiało się w rzędzie 5 osób
prezentując jeden z 6. nieruchomych układów („modeli”, „odsłon”), które
reszta osób uwidaczniała publiczności poprzez rozsunięcie się na boki:
Dominacja odmiennej grupy nad jednostką; Brak dominacji, brak odmienności; Brak
dominacji, jest odmienność; Brak dominacji, odmienna jednostka w grupie;
Dominacja jednostki nad grupą, Dominacja jednostki nad odmienną grupą. Osoby z
grupy „odmiennych” oznaczane były szpiczastymi ciemno-żółtymi „kapeluszami”,
które nasadzały sobie na głowy, odmienna jednostka w grupie oznaczyła siebie
„kapeluszem” – oranżowym walcem. Po ostatniej „odsłonie” rozejście. Autor
filmował i robił zdjęcia; czas trwania 25 min/; XII Międzynar. Fest. Sztuki
„Interakcje 2010” 10-14.05.2010;
2) film: 614. ▪ App. bez numeru 10 (między App. 302, a App. 303). „Performance,
z którego jestem bardzo zadowolony” /jedzenie czerwonych porzeczek z 2.
krzaków, dokumentowane: zdjęcia + film/; Dąbrowa 13.07.2017.
Appearance 312 odbył się w ramach wystawy: „Osobliwości i utopie”: zrealizowaną
dzięki wsparciu Miasta Lublin w ramach obchodów 700-lecia Miasta w 2017 roku;
zakup dzieł dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
oraz Miasta Lublin – do Kolekcji zakupino obraz Pr. K.: „Appearance 20: Jesień
– bezrobocie, 1991, olej na płótnie, krata z metalu, drut kolczasty, tekst na
papierze, wymiary obrazu: 50 x 61 cm, wymiary tekstu: 30 x 21 cm.” – Certyfikat
autentyczności (16.11.2017): »Ja, Przemysław Kwiek, ur. x lutego 19xx r.,
zamieszkały: 05-092 Łomianki, xxxxxxx 22; mail: kwie@pro.onet.pl, www.prkwiek.pl; nr dowodu osobistego AXG53xxxx –
zaświadczam, że obraz olejny jesiennego pejzażu leśnego, malowanego „z natury”
przez kratę stalową (z której „wyrosły” druty kolczaste pomalowane przeze mnie
na kolory jesieni), przymocowaną na stałe do obrazu – są, jak i krata, wykonane
przeze mnie osobiście. Tak samo jak i maszynopis, z moimi „wstawkami”
rysunkowymi i obramowaniami. Tekst maszynopisu jest mojego autorstwa, jak i
jego kompozycja i formatowanie – przedstawia autentyczne fakty: „Na bezrobociu
na zasiłku (w sumie 2 lata i 6 miesięcy): od 5. lipca 1991 do 5. stycznia 1992
(6 miesięcy); od 14. kwietnia 1993 do 13. kwietnia 1994 (12 miesięcy); od 20.
lipca 1995 do 19. lipca 1996 (12 miesięcy). Na bezrobociu bez prawa do zasiłku
(w sumie 6 lat i 9 i pół miesiąca): od 14. grudnia 1999 do 9. lutego 2006 (5
lat i 2 miesiące); od 1. lutego 2007 do 6. czerwca 2008 (1 rok i 4 miesiące);
od 27. sierpnia 2009 do 17. grudnia 2009 (3 i pół miesiąca)”. Jest on oprawiony
w tzw. (autorską) „oprawę Kwieka”, tj. umieszczony na tekturze „z pudła” i
„zawinięty” ochronnie w tzw. „estrofol”, błyszczący przeźroczysty sztuczny „papier”,
który zwykle służy do zawijania wiązanek kwiatów. Obraz jest namalowany na
lnianym płótnie farbami olejnymi. Oprawiony maszynopis zwisa na tzw. kolorowych
„ściągaczach”, zaczepionych o druty kolczaste, są one (jak i krepina kolorowa)
„moim” materiałem – ściągacze zostały dostarczone w swoim czasie z Ameryki w
dużych ilościach przez Matkę Z. K. – H. K. Są też slajdy przedstawiające, jak
Ja ten obraz maluję w plenerze.
Posiadam też dużo autentycznych nagrań, gdy cyklicznie jestem zmuszony
podpisywać „listę obecności” w Łomiankowskim Gminnym Urzędzie Pracy, że nie
zarobiłem określonej sumy. O czym zaświadczam poniżej własnym podpisem: Mgr
Sztuki, Wyklęty Artysta Sztuki Wysokiej – Pr. K.«
Cyt: „Prace zgromadzone na wystawie „Osobliwości i utopie” obrazują rozwój
regionalnej kolekcji sztuki współczesnej, tworzonej przez Lubelskie Towarzystwo
Zachęty Sztuk Pięknych od 2005 roku. Nietypowa, odmienna wobec tradycyjnego i
konwencjonalnego ujęcia sztuki postać prezentowanych dzieł skłania do refleksji
nad ich miejscem we współczesnych przemianach kulturowych. Niniejsza wystawa,
która jest kolejnym problemowym ujęciem kolekcji, podkreśla dwa aspekty dążeń
artystycznych: eksperymentalny, często osobliwy charakter poszukiwań formalnych
oraz oryginalny, niejednokrotnie utopijny przekaz, odnoszący się przede
wszystkim do kontekstów społeczno-kulturowych”.
Podziękowania dla: – Zbigniew Sobczuk (!), Piotr Majewski, Adrian Konrad
Przywara.
Artyści: Oskar Dawicki, Grzegorz Drozd i Zbigniew Libera, Dariusz Kociński,
Zbigniew Kosowski, Przemysław Kwiek, Natalia Lach-Lachowicz, Tomasz
Matuszak, Irena Nawrot, Sergiy Petlyuk, Urszula Pieregończuk, Agnieszka Polska,
Paulina Sadowska, Konrad Smoleński, Kamil Stańczak, Anna Szprynger, Iza
Tarasewicz/; Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Centrum Spotkania
Kultur, Mediateka OKO, poziom 0, Lublin, plac Teatralny 1, 18.00, 19.12.2017.
(Wystawa do 14.01.2018).
631. A. 312; Ewa Zarzycka: Nie jestem Zofią Rydet; Wernisaż /Kuratorki: Agnieszka Rayzacher, Dorota Jarecka/; Galeria Studio, Warszawa 15.01.2018.
632. A. 313; Akcja Lublin! Rozdział 2. – to kolejna wystawa
z cyklu prezentującego sztukę performansu. W tym roku ponownie sięgamy do
historii i archiwum Galerii Labirynt, wybierając znaczące – z naszego punktu
widzenia – performanse i akcje, które wydarzyły się w Lublinie. Na wystawie
znajdują się prace takich artystów/artystek jak: Jerzy Bereś, Maria
Pinińska-Bereś, Akademia Ruchu, Jan Świdziński, Zbigniew Warpechowski, KwieKulik, Ewa Partum, Józef
Robakowski. Skonfrontowani Oni zostaną z młodzieżą – studentami i i studentkami
z Pracowni Działań Przestrzennych prowadzonej przez prof. Mirosława Bałkę i mgr
Zuzę Golińską na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Magdalena Angulska,
Krzysztof Bagiński, Anna Bajorek, Martyna Baranowicz, Marcin Bednarczyk, Anita
Bednarek, Adam Borowski, Anna Borucka, Tymoteusz Bryndal, Jonasz Chlebowski,
Oskar Chmioła, Mateusz Choróbski, Zofia Czerniakowska, Norbert Delman, Julia
Dorobińska, Lena Marie Emrich, Arman Galstyan, Nanda Gamarra, Julia
Golachowska, Zuza Golińska, Iga Gosiewska, Laura Grudniewska, Aleksandra
Grunholz, Barbara Gryka, Martine Heuser, Paulina Horba, Michał Huszcza, Ryosuke
Imamura, Klaudia Jarecka, Marcelina Jarnuszkiewicz, Anna Jochymek, Marta
Kachniarz, Monika Karczmarczyk, Karol Kaczorowski, Anna Kasperska, Justyna
Kisielewska, Milena Korolczuk, Marcin Kosakowski, Anna Kosarewska, Katarzyna Kosieradzka,
Kamil Kotarba, Olga Kowalska, Adrian Kowalski, Sebastian Krok, Karolina Kubik,
Jagoda Kwiatkowska, Hanna Linkowska, Justyna Łoś, Magdalena Łazarczyk, Pieter
Malfliet, Beata Małyska, Agnieszka Mastalerz, Fernando Garcia Mendez, Anna
Miczko, Marta Mielcarek, Marcin Morawicki, Renata Motyka, Michalina Musielak,
Antonina Nowacka, Tymon Nogalski, Laura Ociepa, Dominika Olszowy, Franciszek
Orłowski, Timo Poeppel, Artur Prymon, Iwo Rachwał, Marcin Romaniuk, Maria
Rutkowska, Mateusz Sadowski, Anna Shimomura, Jana Shostak, Monika Skomra,
Agnieszka Sobczak, Mikołaj Sobczak, Julia Staniszewska, Grzegorz Stefański,
Barbara Stelmachowska, Michał Szaranowicz, Jan Szewczyk, Stanisław Szumski,
Piotr Urbaniec, Alicja Wysocka, Jakub Wysocki, Anna Wziatek). Działania
performatywne studentów i studentek Pracowni Działań Przestrzennych Akademii
Sztuk Pięknych w Warszawie odbędą się 9.03.2018 (piątek), godz. 19.00. Galeria
„Labirynt”, Lublin 26.01.2018 – 18.03.2018.
„Szum” (Internetowy), Krytyka (09.02.2018), recenzja Karolina Plinty „Fajne
jest fajne, ale niefajne może być fajniejsze. Performans w galerii Labirynt” –
wybór cytatów: „...Zaproponowane przez Tatarczuka i Kempisty pokoleniowe
zestawienie prowokuje do pytań o ciągłość performerskiej tradycji,
relacje między dwoma generacjami artystów i przede wszystkim – potencjalne
punkty wspólne i różnice. Niestety, sami kuratorzy chyba
nie zdali sobie sprawy z potencjału własnej wystawy
i zaproponowali najbardziej sztampowe rozwiązanie z możliwych. (...)
Zestawienie to wydaje się nobilitujące dla młodych artystów i można
je potraktować jako sugestię, że to właśnie według kuratorów projektu –
Pauliny Kempisty i Waldemara Tatarczuka – jest najważniejsze zjawisko
w nowym performerskim pokoleniu. Na tym jednak kuratorska myśl się
kończy (...) Niestety, sami kuratorzy chyba nie zdali sobie sprawy
z potencjału własnej wystawy i zaproponowali najbardziej sztampowe
rozwiązanie z możliwych. Prace starszych artystów zostały tutaj
więc wyeksponowane w centrum, na specjalnych ściankach,
nabierając charakteru performerskiego Panteonu otoczonego przez filmy
studentów PDP, pełniące funkcję uatrakcyjniającego wystawę tła. (...)
W efekcie kuratorskich decyzji na dobrą sprawę tego dialogu
nie było, goście galerii mogli za to w dość interesujący sposób
przekonać się, jak bardzo rzeczone pokolenia różnią się od siebie
i jak duży rozziew jest pomiędzy ich twórczością. Starzy wypadli
więc nobliwie i szlachetnie, jako bezdyskusyjni bohaterowie walki
o lepsze jutro. (...) duet KwieKulik niestrudzenie komentował realia
socjalistycznego reżimu; (...) Czy można, wypada w ogóle konkurować
z takim zestawem? (...) Na to kłopotliwe pytanie młodsze pokolenie
artystów wydaje się nie tylko nie szukać odpowiedzi, a wręcz
zdaje się z dużą determinacją je ignorować. Zamiast bić się o Polskę
i wolność, otwarcie drwią ze swojego statusu artysty i świata
sztuki, uwikłanego w rynek i budującego społeczne nierówności. (...)
Inna sprawa, że strategię Polen Performance ciekawie byłoby zestawić
z praktyką KwieKulik, którzy w końcu też zajmowali się
chałturnictwem i przyjmowali zlecenia z Pracowni Sztuk Plastycznych,
realizując przy okazji własne działania. (...) Młodzi artyści nie tylko
zrywają z ideałami starszego pokolenia, ale zdają się także zapominać
o swoich poprzednikach, inspiracji szukając zupełnie gdzie indziej. (...)
studenci PDP uczą się myśleć o sztuce trochę po „bałkowemu” (...)
w ich działaniach z reguły brak bezpośrednich, literalnych odniesień
do konkretnych wydarzeń czy społecznych emocji, (...) I znów,
zestawienie ich prac z akcjami starej performerskiej gwardii –
posługującej się przecież zupełnie innym językiem, narzędziami ekspresji,
działających w innym kontekście, który dla młodzieży ma chyba podobny
status co Opowieści z Narni – rodzi pytanie o to,
czy coś te pokolenia w ogóle łączy. Czy mogłoby łączyć?
Czy chcemy, żeby je cokolwiek łączyło? (...) Starsze pokolenie
nie odpowie na to pytanie, bo zaczyna już wymierać i bardziej
funkcjonuje na dokumentacji archiwalnej lub wypoczywa w Sokołowsku
(...) Młodsza generacja ma z kolei nowych, importowanych zza morza bohaterów
i wzorce, powielane przez nią do znudzenia. Gdzie więc ta
deklarowana przez PDP otwartość, gotowość na eksperyment,
innowacyjność? Studenci Bałki być może już wiedzą, jak robić fajną sztukę –
czas by zrozumieli, że może być ona jeszcze fajniejsza, jeśli będą
w stanie podjąć ryzyko i sięgną po rzeczy, która na
pierwszy rzut oka fajne wcale nie są”.
633. A. 314; Spotkanie na moje (02.02.2018) i K. Plinty urodziny. Od Karoliny P. dostałem w prezencie zielony krawat (w iPhony; na drugi dzień się okazało, że te „iPhony”, to oczka uśmiechniętych twarzyczek). Obecni: K. Plinta, J. Rylke, B. Gawryszewska J. Malicki, P. Policht, O. Dziubak, D. Olszowy. Kawiarnia Amatorska, Warszawa 10.02.2018.
634. A. 315; Na wernisażu Marcina Rupiewicza (w zielonym krawacie od K. Plinty) /Rupiewicz zrobił mój portret á la misio, za kratą/. Galeria „Wyjście Awaryjne”, Staromiejski Dom Kultury; Warszawa 16.02.2018
635. A. 316; Akcja
Lublin! Rozdział 2. (część 2.; patrz App. 313). Studenci (I. Bartman, S.
Bezkorovaina, T.
Bryndal, J. Chlebowski, J. Dorobińska, J. Golachowska, B. Gryka, J. Kwiatkowska, M. Kowalczyk, K. Los, N. Markiewicz, P. Marzec, A. Nowacka, M. Nowak, A. Prymon, O. Thomas, A. Shimomura, M. Szaranowicz, B. Wydrowska, W. Wysocka, A. Mastalerz, A. Montserrat, B. Morgan, C. Hübbe) „reagują” „na żywo” „do Starych”.
KwieKulik „wzięły na warsztat” J. Golachowska i A. Nowacka (W. Wysocka nieobecna, na stypendium
w Izraelu): dwie dziewczyny, w „czapeczkach” na głowach, siedzą za stolikiem i
sklejają w stożek małe papierowe czapeczki, doczepiają gumki mocujące – na
każdej widnieje duży różowy fallus; na stoliku napis: „Upominkowe czapeczki –
co łaska. Dochód zostanie przeznaczony na Fundację „Nie lękajcie się” www.nielekajciesie.org.pl; obok pojemnik na pieniądze«. Dałem 5 zł., wziąłem
czapeczkę i założyłem na głowę. [Tekst
na stronie www wspomnianej Fundacji: »Myśl o
powstaniu Fundacji „Nie lękajcie się” narodziła się podczas pierwszego
spotkania ofiar księży pedofilów w Polsce. Zrozumieliśmy wtedy, że nie mamy
siły przebicia, że naszego wołania o sprawiedliwość nie słychać. Zrozumieliśmy
także, że chcemy by naszym głosem była Fundacja. Uczestnictwo w Światowej
Konferencji SNAP w Irlandii w 2013 r. oraz wsparcie i zrozumienie, jakiego tam
doznaliśmy, umocniły naszą determinację do założenia Fundacji…«]. Filmowałem iPhonem. Później, inna koleżanka powiedziała,
że One nawiązują do „Człowieka Kutasa” – mojej jednej z wersji (”kroku”) rzeźby
Cisaka, a która jest częścią „Sztuki Komentarza”
KwieKulik. Wspaniale! Lublin
09.03.2018.
636. A. 317; Ewa Zarzycka /Nie jestem Zofią Rydet – wystawa/. Performance: Galeria Studio, PKiN, Warszawa 11.03.2018
637. 318; Urodziny Pawła Kwieka (mojego brata). /Obecni min Piotr Weychert, córka Ambroziaka, Krzysztof Furmanek, Krzysztof ..., „kobieta” Pawła: Karinka;późna żona mojego ojca.../; Warszawa, ul. Grodzieńska 16.03.2018
638. A. 319; Olga Dziubak i Piotr Policht (obecna K. Plinta); Galeria „Stroboskop”, Warszawa, Siewierska 6, 17.03.2018
639. A. 320; Iza Cha: bal Barok Disco; Pracownia na Grochowskiej, Warszawa 17-18.03.2018.
640. A. 321; U mojej córki Idy Radziejowskiej i jej partnera Jakuba Ekiera (poety, tłumacza "Procesu" Kafki) w drugi dzień Świąt; Ida i Zosia (siostra Jej matki, a mojej pierwszej żony Magdy Radziejowskiej) dają koncert w duecie gitarowym; Warszawa 02.04.2018
641. A. 322; Na Grobie ś.p. Janka Piekarczyka w rocznicę Jego śmierci /obecni: Jan Rylke, Pr. Kwiek, Wojciech Kowalczyk, Ewa Trafna, Jacek Lilpop, Grzegorz Rogala & Joanna Krzysztoń – Ci „występowali” „na żywo”; oraz Monika Bończa-Tomaszewska, siostra Janka Piekarczyka z mężem i córką (a ta z małym dzieckiem), Eliza Nadulska (XX1) z mężem, znajomy Moniki Piotr Błaszczyk (robił mi zdjęcia „wężykiem”), brat Jacka Lilpopa/; Cmentarz Prawosławny na Woli, Warszawa 03.04.2018.
642. A. 323; Spotkanie z J. Rylke na temat programu itd. profesjonalnego miejsca, które zamierza stworzyć we własnej pracowni na Ursynowie; „Amatorska”, Warszawa 05.04.2018.
643. A. 324; Patryk Różycki w „Galerii 18A” /rozmawiałem z Autorem, który zaprezentował mi swoją: „Performatywną Drogę” (idziemy na samobieżni mając przed sobą film, który autor „nakręcił” jak sam szedł do lasu) i wrzeszczących (z Jego polecenia; video) rodziców. W trakcie „ijścia” Autor idący obok „widza” likwiduje monotonię, a to poczęstunkiem wódki, a to rozmową, itp.; Warszawa, Bracka 20b, 06.04.2018.
644. A. 325; Eugenia Gortchakova: „Moments of Life”, kuratorzy: Bożena Kowalska, Jürgen Weichardt; Iwona Teodorczuk-Możdżyńska: „PrzeBŁYSKI"; Galeria XX1, Warszawa 13.04.2018.
645. A. 326; Teresa Gierzyńska „Leworęczna” /świetny pomysł zdjęć "z drogi" przez szybę pociągu; ostrość na szybę i jej brudy, widok w nieostrości/; Galeria „Pola Magnetyczne”, Warszawa 14.04.2018.
646. A. 327; Rozdanie nagród krytyki, im. Jerzego Stajudy /nagroda "godzi" K. Plintę z "Szumu" i B. Biskupską z Sokołowska/; Zachęta, Warszawa 16.04.2018.
647. A. 328; W sprawie „Galerii Walka Młodych”: Pr.K., J.S.Wojciechowski, J.Rylke (patrz: A. 323). Przedstawiam projekt finalnej informacji o powstaniu „Miejsca” Rylkego/; Kawiarnia Blikle na pl. Wilsona, Warszawa 24.04.2018.
648. A. 329
a), b); a): Wernisaż „Galerii Kubeł” Karoliny Plinty /„Facet na skraju
załamania nerwowego”; Artyści: Arti Grabowski, Przemysław Kwiek, Adam Rzepecki,
Krzysztof Żwirblis;
Wernisaż: 27 kwietnia, okolice U-jazdowskiego/placu Zbawiciela; Czas trwania:
kwiecień/maj 2018;
Galeria Kubeł – po kilku miesiącach urlopu – ma przyjemność ogłosić swój powrót
na artystyczne salony wystawą dedykowaną męskiemu kryzysowi. Powrót ten
dokonuje się w specyficznym momencie. Zarówno poprzedni rok w sztuce, jak i obecnie
trwający obfitował w głośne wystawy poświęcone tematyce feministycznej –
dziewczyńskości, siostrzaństwu, kobiecemu smutkowi, autoprezentacji, walce o
równouprawnienie i prawa społeczne. Ich kontekstem była niespokojna atmosfera
polityczna, owocująca powtarzającymi się protestami kobiet. Wielotysięcznymi,
zmobilizowanymi, dającymi nadzieję. I choć sytuacja kobiet w Polsce nadal jest
nieciekawa, w swojej słabości wydają się one silniejsze niż kiedykolwiek.
Gdyby opisywać sytuację mężczyzn, trzeba by pewnie odwrócić to zdanie. Męskość,
choć nadal wiążąca się z siłą i władzą, wydaje się dzisiaj w odwrocie. Męskość
nie jest ani seksi, ani cool, a dzięki akcji #metoo dawniej gloryfikowane
figury kowboja, Casanovy czy twardziela kojarzą się dzisiaj raczej z grupą
obleśnych gwałcicieli. Być może słusznie, choć w tym rewolucyjnym pejzażu brak
jakby rozwiązań pozytywnych. Problem chyba najtrafniej opisuje stwierdzenie
mojego kolegi Piotra Sikory (Rickiego Martina polskiej sztuki, obecnie ojca),
który recenzując film „Serce miłości” podsumował fabułę następująco: „Pomimo
szaleńczej miłości i napięcia, oddycham z ulgą, gdy pod koniec filmu ona
odchodzi. Czeka ją jakaś przyszłość. Facetów nie czeka żadna.”
Czy naprawdę? Zastanawiając się nad tą kwestią, galeria Kubeł postanowiła
zaprosić czwórkę artystów, mających duże doświadczenie jeśli chodzi o sytuacje
kryzysowe.
Art Grabowski to performer, artysta i kurator. Zapalony biegacz, kociarz,
artystyczny spadkobierca Jerzego Beresia. Ma na pieńku z żeńską częścią obiegu performerskiego
w Polsce.
Przemysław Kwiek to artysta wyklęty, twórca teorii appearance. Przed laty
działający w duecie z Zofią Kulik jako KwieKulik, obecnie jest jednym z
ostatnich strażników performerskiego etosu.
Adam Rzepecki to artysta związany z Łodzią Kaliską i niegdyś Kulturą
Zrzuty. Trikster, śmieszek, który ostatnio spoważniał. Jego ostatnie dwie
wystawy („XOTED/KYWDO”, Galeria Bielska BWA, styczeń 2018, „Nowe prace”,
Galeria Dawid Radziszewski, luty 2018) były poświęcone problemowi choroby, nałogu
i odwyku.
Krzysztof Żwirblis to artysta i kurator, członek Akademii Ruchu, obecnie
zajmujący się przede wszystkim swoim „Muzeum społecznym”. Stały gość
sokołowskich Kontekstów i klubokawiarni Amatorska.
„Facet na skraju załamania nerwowego” to wystawa o osobistym charakterze.
Prezentuje prace artystów zaprzyjaźnionych z galerią, jej stałych gości, fanów,
kibiców. Z tych względów jest więc opowieścią o samej galerii i jej
właścicielce, uwikłanej w męski świat. Męski kryzys jest tutaj wykuratorowany i
wypowiedziany przez kobietę, w geście – miejmy nadzieję – obopólnej terapii/.
b): CSW, U-jazdowski, „Inne Tańce” /Inne tańce to wystawa
o jednym z najważniejszych zjawisk nowej sztuki w Polsce
ostatnich lat: o śmiałych eksperymentach twórców tańca,
teatru, performansu, muzyki oraz sztuk wizualnych, które
ułożyły się w rozległy fenomen określany jako zwrot performatywny.
Wśród prac pokazanych na wystawie znajdują się m.in. zapisy
przełomowych spektakli Marty Ziółek, Komuny//Warszawa,
Anny Karasińskiej czy Chóru Kobiet, fragmenty ekscentrycznych
scenografii Aleksandry Wasilkowskiej, interaktywne instalacje Krzysztofa
Garbaczewskiego i Wojtka Ziemilskiego, dźwiękowe interwencje
Konrada Smoleńskiego i Wojtka Blecharza, rzeźby i fotografie
Anety Grzeszykowskiej, filmy Karola Radziszewskiego. Wystawa prezentuje formację artystów, którzy dokonują odważnej
reinterpretacji rodzimej tradycji sztuk performatywnych. Działania
parateatralne Jerzego Grotowskiego, dorobek teatralny
i happeningowy Tadeusza Kantora czy klasyczna sztuka performansu to dla
twórców pokazanych na Innych tańcach istotny, ale zwykle
negatywny punkt odniesienia. Z większym entuzjazmem czerpią
ze zdobyczy estetyki relacyjnej, muzyki alternatywnej,
teorii performatywności, teatru postdramatycznego czy tańca
konceptualnego.
Tytuł Inne tańce przywołuje spektakl przygotowany w 1982 roku przez
jedną z najwybitniejszych formacji polskiego teatru eksperymentalnego –
Akademię Ruchu. Intencja zawarta w tym nawiązaniu jest złożona.
Po pierwsze, A.R. to ważni prekursorzy obecnego zwrotu
performatywnego. Po drugie, sformułowanie „inne tańce”
trzeba czytać jako zapowiedź: ta wystawa konfrontuje widza z tym,
co w sztuce nowe, z tym, co zmienia warunki gry,
rozszerza pole walki, więc jeszcze nie doczekało się wiążących
interpretacji, nie zostało otoczone domknięta ramą teoretyczną.
Po trzecie, nawiązanie do Akademii Ruchu przypomina o tradycji
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (liderem A.R.
był wieloletni dyrektor Zamku Ujazdowskiego Wojciech Krukowski) jako
instytucji interdyscyplinarnej, która zawiesza formalne podziały
na sztuki wizualne i performatywne, podążając za bieżącymi
praktykami artystycznymi. Integralną częścią wystawy są towarzyszący jej
program performatywny i dyskursywny, a także cztery rezydencje
realizowane we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca oraz projektem
badawczym Kartografie obcości. Inne tańce powstały w ramach
dwuletniego badania, którego częścią były tematyczne zajęcia
ze studentami Instytutu Kultury Polskiej UW; Warszawa 27.04.2018.
Uwagi Pr.K.: „Żwirblis
i Bałdyga wkurzyli mnie – antyartystyczna zoologiczna nienawiść do PIS-u i Dudy.
Atak na mnie: – głosowałem na Dudę, to jestem winien, że Komisja Ministerialna,
czyli PIS-owska, czyli i »Dudowska«, nie przyznała forsy dla Interakcji, itd.,
itd… Żwirblis: »głosowałeś na PIS!!« – a ja nie głosowałem na PIS, a na Dudę
(jako na Prezydenta – gdyby na Komorowskiego, tobym się wyrzygał)! Jest
różnica? Żadne tłumaczenia nie odnoszą skutku, powtarzają tę nieprawdę (na
Partię – głosowałem na »Razem«). A więc muszą to kłapać dziobem na prawo i lewo
w środowisku (mam nadzieję, że młodzież kładzie na to lachę)! Kwiek –
PIS-owiec! Wcześniej, od Stanu Wojennego, Rottenberg nadawała, że KwieKulik to »Kolaboranci«,
a teraz oni, że PIS-owiec. Jeszcze wcześniej za PRL-u, konceptualna Awangarda,
że partyjniacy… A więc nie ma się co dziwić, że buksuję w miejscu od wieków – z
TAKĄ Sztuką! A na wernisażu w CSW kupa ludzi, ale ANI JEDNEGO
»normalnego« człowieka (normalni, to ci, których można spotkać w Auchanie,
Biedronce, Arkadii, itp.). Trzeba
będzie coś z tym kurewstwem zrobić…]. (K. Plinta Lubi to!).
649. A. 330; „Awangarda Bzy Pieści” /Anegdota 2018.05.02 śr. Z cyklu „Rozdzielenie Farby od Anegdoty”. „Polityka” nr 17-18/2018: „W POLSKĘ IDZIEMY”. Ja: „AWANGARDA BZY PIEŚCI. Dzień Flagi – 100 Lat Polskiej Niepodległości. A. 330”. Pr. Kwiek ©. Cena 291 000 zł. A co z Farbą? Sprzedam (na czerpanym papierze, osobno)! [For advanced. The Anecdote-Graphic Art 2018.05.02 Wed. From the cycle ‘Separation of Paint from the Anecdote’. ‘Polityka’ nr 17-18/2018: ‘IN POLAND WE GO’. I: ‘AVANT-GARDE CARESSES THE LILACS. Flag Day – 100 Years of Polish Independence. A. 330’. Kwiek ©. Price 62 900 €. What about Paint? For sale (on hand made paper, separately)!]/; Dąbrowa 02.05.2018. (Film HD + zdjęcia).
650. A. 331;
„Awangarda Bzy Maluje (na żółto)” /Malowanie żółtym sprayem fioletowych bzów w
realu. Napis na „Okładce”: „Anegdota 2018.05.14 pon. Z cyklu »Rozdzielenie
Farby od Anegdoty«. »Do Rzeczy« nr 20/2018: »INTRYGA PRZECIW CZARTORYSKIM«. Ja:
»SKANDAL W DZIADOWSKIM MINISTERSTWIE (Kultury, nie Sztuki!). NOWOCZESNA SZTUKA
WYSOKA – WYCIĘTA! Sprzedaj Pan, panie Ministrze P. Gliński, tę »Damę z
pieskiem« jakiemuś bogatemu kumplowi Trumpa za 450 000 000 $ – wystarczy na 1
665 dotacji po milionie zł (!) lub na 166,5 dotacji po 10 milionów zł! A nie,
jak w tym roku – ZERO! A Nowoczesna Sztuka Polska przyniesie Krajowi więcej
chwały, niż ta »Dama z Pieskiem«. Polscy Artyści (niekonwencjonalni) zaczną
wreszcie codziennie robić to, co umieją i lubią! Na razie, stać Ich na »Kulturę
na skocz, bibułkę marszczoną, sznurek parciany i kredki świecowe«. W sumie
traci odbiorca (widz)!
Pr. Kwiek ©. Cena 299 000 zł. A co z Farbą? Sprzedam (na czerpanym papierze,
osobno)!”
[For advanced! The Anecdote-Graphic Art 2018.05.14 Mon. From the cycle
‘Separation of Paint from the Anecdote’. ‘Do Rzeczy’ (‘To the things’; popular
right-wing weekly magazine) nr 20/2018: ‘‘INTRIGUE AGAINST CZARTORYSKI’S’’. I:
‘‘SCANDAL IN THE TRASHY MINISTRY (Culture, not Art). MODERN HIGH ART CUT! Sell
Mr. Minister P. Glinski, this ‘Lady with a dog’ to some rich Trump’s buddys for
$450 000 000 – all it takes is 1,665 donations of a million zlotys or 166.5
donations of 10 million zlotys! And not, like this year, ZERO! [4 zl = +-1 €].
And Modern Polish Art will bring to the country more glory than this ‘Lady with
a Dog’. Polish Artists (unconventional) will finally begin to do what they know
and love every day! For now, they can stand for 'Culture of Scotch, wrinkled
tissue paper, linen string and candle crayons – Art’. In total, the recipient
(viewer) loses!’’.
Pr. Kwiek ©. Price 88 800 €. And what about Paint? I will sell (on handmade
paper, separately)!/; Dąbrowa 08.05.2018];
651. A. 332;
/1. Film z A. 330 + Film z A. 331; 2. Odsłonięcie przykrytej szablonem
powiększonej „Okładki” „Polityki” 17-18_2018 z osłoniętymi w szablonie
fioletowymi bzami (patrz App. 330); Odsłonięcie wiszącej obok „Okładki” „Do
Rzeczy” 20/2018 z wmontowanymi zdjęciami z malowania w realu na żółto „żywych”
bzów (patrz App. 331); 3. Sprejowanie żółcią na na odkryte szablonem fioletowe bzy
na „Okładce” „Polityki”. 4. Zdjęcie szablonu, odkrycie „Okładki” – bzy są
żółte! 5. Czytanie tekstu z sąsiedzkiej „Okładki” „Do Rzeczy”: „SKANDAL W
DZIADOWSKIM MINISTERSTWIE (Kultury, nie Sztuki!). NOWOCZESNA SZTUKA WYSOKA –
WYCIĘTA! Sprzedaj Pan… (itd.)”/; XX Interakcje, Piotrków Tryb. 17.05.2018.
[KONCEPCJA NA XX Edycję: Niemal dwudziestoletnia tradycja festiwalu
„Interakcje” zobowiązuje do refleksji, wniosków i podsumowań pozwalających na
zamknięcie jednego cyklu programowego i jednoczesne otwarcie nowej perspektywy
projektu. „Koniec” i „Początek” stanowią kluczowe słowa spinające klamrą
dwudziestoletni cykl festiwalu „Interakcje” realizowanego w Piotrkowie
Trybunalskim w latach 1999 – 2017. To wystarczający okres by przywołać
perspektywę historyczną podlegającą mechanizmom archiwizowania, hipotez i
analiz. Upoważnia nas ona do podsumowań z punktu widzenia inicjatorów i
realizatorów projektu. Na ich bazie staramy się wykreślić perspektywę
przyszłości festiwali „Interakcje” poczynając od roku 2019. Mamy więc do
czynienia z analizą historyczną, elementami rekonstrukcji związanej z tradycją
francuskiego post dadaizmu i fluxusu i ich współczesnymi konsekwencjami.
Traktujemy dwudziesty festiwal „Interakcje” jako kluczowy dla świadomego
zamknięcia pewnego cyklu i zarazem wypracowania i otwarcia nowej formuły
festiwalu. Stąd też dwa wyraźne etapy tegorocznej edycji festiwalu. Pierwszy,
zaprezentuje z perspektywy dwudziestu lat francuskie środowisko artystyczne,
mające kluczowy wkład w proces założycielski „Interakcji”. Skonfrontowane
będzie z polskimi uczestnikami pierwszego festiwalu. Istotnym elementem
projektu będzie prezentacja osób, miejsc, idei, dokumentów i faktów związanych
z pierwszym festiwalem. Kuratorem tej części festiwalu, odbywającej się zgodnie
z tradycją w miesiącu maju, będzie podobnie jak dwadzieścia lat wcześniej,
mieszkający w Paryżu polski artysta Ryszard Piegza. Ten etap będzie próbą
zdefiniowania z perspektywy dwudziestu lat
faktu rozpoczęcia „Interakcji” i tworzącego się mitu założycielskiego.
Będzie stanowić próbę odpowiedzi na pytanie jak konstrukcja festiwalu,
uczestnicy i hasło kształtują jego późniejsze edycje. Podejmiemy więc dyskusję
nad historią traktując dorobek „Interakcji” jako niezwykle cenny kapitał dla
refleksji o sztuce akcji na świecie. Druga część, planowana na wrzesień 2018,
to realizacja koncepcji „Początku”, nowej perspektywy, która zakłada
merytoryczne odwołanie do znaczenia „peryferii” traktowanych jako
wielopoziomowa rzeczywistość w skali przestrzennej, mentalnej i
technologicznej. Chcemy podnieść rangę pojęcia peryferie w stosunku do
rozpoznanego i eksponowanego centrum. Pojęcie „centrum – peryferie” było
przywołane już na pierwszym festiwalu jako odniesienie zarówno do postrzegania
sztuki performance w obszarze sztuk wizualnych jak i do lokalizacji festiwalu w
Piotrkowie Trybunalskim, mieście spoza głównego nurtu działań kulturowych czy
naukowych ale obdarzonym bogatym kontekstem historycznym. Należy po dwudziestu
latach zweryfikować podstawowe cechy tych dwóch przeciwstawnych pojęć wobec
przemian technologicznych, informacyjnych i mentalnych. Pierwszy festiwal
wskazujący i potwierdzający promieniowanie wielkiej tradycji ośrodka jakim był
Paryż i jego kultura, eksponował ideę centrum powiązaną z szeroko pojętymi peryferiami.
W tym roku zakładamy odwrócenie wektora, skupienie się na miejscach
peryferyjnych i ich wpływie na centrum z
jego ustalonym statusem. Stąd decydująca jest nie tylko lokalizacja festiwalu
ale wybór odpowiednich artystów z takich krajów jak np. Litwa, Bośnia i
Hercegowina, Indonezja, Chiny, Izrael, Polska. We wrześniu zaprezentujemy
artystów polskich i zagranicznych traktujących sztukę akcji jako intermedium
związane z innymi dyscyplinami sztuki jak rysunek, rzeźba, instalacja, film czy
coraz bardziej widoczna w przestrzeni sztuk efemerycznych, choreografia.
Zaproszeni artyści zagraniczni zostali wyselekcjonowani jako wybitni
przedstawiciele sztuki żywej, dotąd nieobecni w piotrkowskich „Interakcjach”.
Każdy z nich ma prawo wyboru i zaprezentowania w programie festiwalu jednego
artysty. Artyści Polscy to również ci o uznanej pozycji zarówno w Polsce jak i
na świecie, a także grupa artystów młodego i średniego pokolenia, którzy w
przeszłości debiutowali na „Interakcjach”, a dziś z powodzeniem kontynuują
twórczość w obszarze sztuki żywej. Stworzy to szansę dwubiegunowego porządku
problemowego i pokoleniowego. Ważny element budujący festiwal to sięganie do
najciekawszych faktów i zjawisk z historii polskiej i światowej sztuki,
honorowanie twórców i postaw artystycznych szczególnie istotnych dla rozwoju
tej dyscypliny. Dlatego nieodłącznym punktem festiwalu są prezentacje wybranych
artystów uważanych za "klasyków gatunku", historycznych materiałów,
dokumentacji projektów i galerii, które miały wpływ na kształtowanie
przestrzeni polskiej i światowej sztuki żywej. Idee dadaizmu, fluxusu, sztuki
procesualnej czy sformułowane przez Jana Świdzińskiego, współtwórcy i patrona
„Interakcji”, założenia sztuki kontekstualnej bezpośrednio wpływają na kształt
i rozwój festiwalu. Spotkania z artystami, wystawy, prezentacje dokumentacji
wypełnią okres od maja do września.
PROGRAM, 16 Maja - ODA, Piotrków Trybuanlski, ul. Dąbrowskiego 5, 12.00
Interwencja artystyczna przed i na budynku byłej Restauracji Europa, 18.00 Uroczyste
otwarcie Festiwalu, 18.30 Krzysztof Knittel – koncert, Józef Robakowski, Léa Le
Bricomte & Jöel Hubaut, Janusz Bałdyga, Projekcja filmu Piotra Weycherta
„Jan Świdziński. Poza dostarczony kontekst” (2015r., 37 min.); 17 Maja - ODA,
ul. Dąbrowskiego 5, 11.00 Drugie śniadanie na Rynku Trybunalskim, 18.00 Charles
Dreyfus, Chiara Mulas, PRZEMYSŁAW KWIEK, Alain Snyers, Projekcja filmu Piotra
Weycherta „Partum de facto” (1997r., 29 min.); 18 Maja - ODA, ul. Dąbrowskiego
5, 18.00 Serge Pey, Anna Kuczyńska & Ryszard Piegza, Grupa Restauracja
Europa (Nowakowska, Laszek, Gajda, Piec) „Centrum-Peryferie”, Gala finałowa XX
Festiwalu]. Wydarzenia towarzyszące: 14 maja, godz. 19.00 – Galeria Działań,
Warszawa, ul. Marco Polo 1, Neo Flux Dada Française, Prezentacje: Léa Le
Bricomte, Jacques Donguy, Charles Dreyfus, Jöel Hubaut, Elementy wizualne:
Alain Snyers „So what”].
652. A. 333:
Noc Muzeów /„Lepiej być piękną i bogatą”; Podwójna Noc
Muzeów w Galerii XX1 w Warszawie oraz w galerii Punkt Odbioru Sztuki w Łodzi;
19 maja 2018 (sobota), godz. 18.00 – 23.00, czas trwania wystawy: 19.05 –
22.06. 2018; Artystki: Aleksandra Chciuk, Agnieszka Chojnacka, Roksana Kularska
– Król, Anna Maria Łuczak (we współpracy z Angelicą Falkeling) , Anna Madeńska,
Marta , Pszonak, Joanna Szumacher
Kuratorka: Magda Milewska. Wystawa
„Lepiej być piękną i bogatą” to prezentacja twórczości młodych artystek, które
pracują, mieszkają lub uczą się w Łodzi. Reprezentowane przez nie różne media:
malarstwo, rzeźba, fotografia, wideo, performance oraz muzyka, pozwalają
przyjrzeć się ich obecnym obszarom zainteresowań. Stwierdzenie zawarte w tytule
wystawy, nieco ironiczne i pretensjonalne w wydźwięku, nawiązuje do filmu
Filipa Bajona z 1993 roku, którego akcja toczy się na terenie przędzalni.
„Łódzkość” uchwycona na obrazie filmowym na różne sposoby odbija się także w
realizacjach prezentowanych na wystawie. W trakcie wernisażu odbędzie się
performance w wykonaniu Roksany Kularskiej – Król – godz. 19.00; Oprowadzanie
kuratorskie po wystawie – godz. 20.00. Podczas całego czasu trwania wernisażu
przeprowadzony zostanie live streaming pomiędzy obiema galeriami, dzięki temu
widzowie odwiedzający galerię Punkt Odbioru Sztuki będą mieli okazję być także
gośćmi wystawy prezentowanej w Warszawie/.
653. A. 334; Zaproszenie
(Internet i plakat w Poznaniu): PRZEMYSŁAW KWIEK – FILMY (po raz
pierwszy w Poznaniu; nieobecne w Internecie). Spotkanie Autorem. (Autor poleca
odwiedzenie Jego strony www.prkwiek.pl
i zapoznanie się z notką autorską i z tekstem „Co to jest Appearance?”.
1). 210. (punkt Wyszczególnienia Działalności) Appearance 37 (termin i
genre Pr.K.); Performance /postawienie wazonu ze zwiędłymi kwiatami
przyniesionego z domu; rozorywanie czoła kawałkiem drutu kolczastego odpadłego
z kraty patrząc się w lusterko, w rytmie wyznaczanym przez samobójczy w wyrazie
utwór Joy Division (Ian Curtis, w wieku 23 lat powiesił się w kuchni w 1980 r.;
dawniej „Warsaw”) – „Performclip” (termin i genre Pr.K); zbicie lustra;
odczytanie wiersza: „Korejwo, golora; żonkile uwiędłe; żółte bezwzględne; Wanilla
statua; narcyz wyschnięty; bezwzględny; Pamiętaj, że złość i ból cię nie
opuszczą”/; prywatny, coroczny 11 Festiwal artystów „Kultury Niezależnej” prof.
Jana Rylke; mieszkanie JR, Warszawa 06-07.11.1993. (zdj. „Z czołem
nazajutrz” zrobione 8 paźdz.). Ok. 6 minut.
2). 213. A. 39; Performance /patrz App. 33, 35, 37; pożyczenie szminki od
pani pilnującej „w sztuce starożytnej”; do utworu Simple Mind – „Performclip”
(termin i genre Pr.K.): zaznaczanie czoła szminką w momentach wyznaczanych
rytmiczną muzyką – zetknięcie czerwonego czoła z czołem stojącego obok Jana Piekarczyka,
poprzez wzięcie jego głowy w obie dłonie tuż przed końcem muzyki/; Ogólnopolska
Impreza „Realizacja” „Nasze Kobiety” Prz. Kwieka
i J. Piekarczyka; w ramach III Walnego Zjazdu Stowarzyszenia Artystów
Sztuk Innych; Muzeum Narodowe, Warszawa 25-26.03.1994. /patrz: bez numeru
między p. 171 a 172/. Ok. 6 min.
3). 401. A. 166 a), b); (…) b) cz. II: Lilie,
pomidory, ogórki, Dzwon Zygmunta + 6 modeli związków dominacji z odmiennością.
Bicie krakowskiego Dzwonu Zygmunta podczas uroczystego pogrzebu
tragicznie zmarłego Prezydenta Lecha Kaczyńskiego; ujęcia z góry, w kolejności
ich tworzenia, serii układów pomidorów i ogórków budowanych naokoło żywej,
rosnącej w ziemi lilii; cz. III: siedząca do tej pory pod ekranem twarzą do
widowni młodzież wstała, osoby zaczęły się przemieszczać stochastycznie w
prostokącie na zasadzie „ruchów Brauna”, co krótki czas pod ścianą symetrycznie
ustawiało się w rzędzie 5 osób prezentując jeden z 6. nieruchomych układów („modeli”,
„odsłon”), które reszta osób uwidaczniała publiczności poprzez rozsunięcie się
na boki: „Dominacja odmiennej grupy nad jednostką”; „Brak dominacji, brak
odmienności”; „Brak dominacji, jest odmienność”; „Brak dominacji, odmienna
jednostka w grupie”; „Dominacja jednostki nad grupą, Dominacja jednostki nad
odmienną grupą”. Osoby z grupy „odmiennych” oznaczane były szpiczastymi
ciemno-żółtymi „kapeluszami”, które nasadzały sobie na głowy, odmienna
jednostka w grupie oznaczyła siebie „kapeluszem” – oranżowym walcem. Po
ostatniej „odsłonie” rozejście… XII Międzynar. Fest. Sztuki „Interakcje 2010”
10-14.05.2010. Ok. 12 min.
4). 614. ▪ A. bez numeru 10 (między App. 302, a App. 303).
„Performance, z którego jestem bardzo zadowolony” /jedzenie czerwonych
porzeczek z 2. krzaków, dokumentowane: zdjęcia + film/; Dąbrowa 13.07.2017.
[Wmontowane zdjęcia z: 612. ▪ A. bez numeru 8 (między
App. 302, a App. 303). Publiczne (Appearance) Dokumentowane Działanie na
Czerwoną Pianę, Lilie, Róże, Żmijowce Niebieskie i Czerwone Porzeczki. Cel: umieszczenie zdjęcia na okładce „Newsweek” nr 28/2017;
Dąbrowa 03.07.2017]. Ok. 12 min.
5). Premiera! 618. A. 304; Dokumentowane
„Działanie” na element kolisty, kratę, pianą białą i czerwoną, rosnące w ziemi
lilie sine i duże lilie żółte; „Ja odgradzam się kratą od żółtej lilii »bijącej
pianę« (białą i czerwoną)”; powrót po roku do tekturowego elementu kolistego z
przyciętymi „tutkami” i przymocowanymi do nich paskami krepiny; (film); Dąbrowa
02.08.2017. Ok. 12 min.
6). 649. Premiera! A. 330;
„Awangarda Bzy Pieści” /Dla zaawansowanych. Anegdota 2018.05.02 śr. Z
cyklu „Rozdzielenie Farby od Anegdoty”. „Polityka” nr 17-18/2018: „W POLSKĘ
IDZIEMY”. Ja: „AWANGARDA BZY PIEŚCI. Dzień Flagi – 100 Lat Polskiej
Niepodległości”. Pr. Kwiek ©. Cena 291 000 zł. A co z Farbą? Sprzedam (na
czerpanym papierze, osobno)! Dąbrowa
02.05.2018. + A. 331: „Awangarda Bzy Maluje (na żółto)”; Dąbrowa 08.05.2018.
Ok. 14 min./; „Inkubator Kultury” „Pireus” Agnieszki Szablikowskiej i Łukasza
Trusewicza (Galeria „Raczej”), w ramach „Poznań Art. Week”, Poznań, Łazarz,
27.05.2018.
654. "Okładka" na
Facebook: Przemysław Kwiek,
Wczoraj (31.05.2018) o 01:14, English below. Dla zaawansowanych. Anegdota
2018.05.29 wt. Z cyklu „Rozdzielenie Farby od Anegdoty”. „Polityka” nr 22/2018:
„25 000 MILIONERÓW”. Ja: „100 DĘBOWYCH KIJÓW NA 100 LECIE! 100 lat Polskiej
Niepodległości. »Okładka«, jak i »Rzeźby« powstały ze wspomaganiem Sztucznej
Inteligencji”. Klucz: 25 000 milionerów kupuje ode mnie rzeźbę („z której
jestem b. zadowolony”) „Kij Dębowy” po 25 000 zł (skromniutko); to daje 625 000
000 zł. Ja przyznaję 625 rocznych dotacji Artystom (Wyklętym) Nowoczesnej
Sztuki Wysokiej, po milionie zł. To daje dotację po 150 000 zł. rocznie przez
6,5 lat! Ale bądźmy realistami, podzielmy tych milionerów na pół – nie wszyscy
posiadają racjonalny humor i poczucie „dobrego”! Będzie 625 dotacji po 150 000
zł rocznie przez 3,3 lata na osobę – tylko „na Sztukę”! Zaowocuje to (mur
beton) 600. indywidulanymi wystawami „na całe Muzeum”, z katalogami. W Polsce,
a potem na świecie. Izrael, Francja i Ameryka leżą! Anglia imploduje, Niemcy
oszołomieni! Polska staje się Nowoczesnym „Salonem” Sztuki Świata! Masa
Dziennikarzy, Krytyków, Historyków Sztuki, Kuratorów ma co robić przez co
najmniej 5 lat! A milionerzy też z tego korzystają (a ta połowa, która „Kija”
nie kupiła, jest z obrzydzeniem ignorowana!). To nie „Konceptualny Projekt”!
Pr. Kwiek ©. Cena 221 000 zł. A co z Farbą? Sprzedam (na czerpanym papierze,
osobno).
For advanced. The Anecdote-Graphic Art 2018.05.29 Thu. From the cycle “Separation of Paint from the Anecdote”. “Polityka” nr 22/2018: “25 000 MILLIONAIRES”. I: “100 OAK STICKS FOR 100 YEARS. 100 years of Polish Independence. ‘The cover’ and ‘Sculptures’ were created with the support of Artificial Intelligence”. Key: 25 000 millionaires buys from me the Sculpture ‘Oak Stick’ á 25 000 zl. (modestly); It gives 625 000 000 zl. I admit 625 annual grants to Artists (Cursed) of Modern High Art, á million zl. This gives a subsidy of a 150 000 zl. per year in 6.5 years! But let's be realistic, we share these millionaires in half – not everyone has a rational humour and a sense of what is good! Will 625 grants á 150 000 zl per year in 3.3 years per person – only ‘for Art’! This results in (for 100%) 600. individual exhibitions ‘for the entire Museum’ with catalogues. In Poland and then in the world. Israel, France and America are lying! England implodes, Germany stunned! Poland becomes a modern ‘Saloon’ of the ‘Art World’! The mass of journalists, critics, art historians, curators having ‘Arbeit’ for at least 5 years! And the millionaires use this ‘Aura’ too (and that half, which ‘Oak Sticks’ did not buy, is in disgust ignored by the rest of the Society!). It's not a ‘Conceptual Project’!
655. Na Facebook
„Okładka”: Pr. Kwiek (03.06.2018), o 01:59. English below. Dla zaawansowanych.
Anegdota 2018.06.02 sob. Z cyklu „Rozdzielenie Farby od Anegdoty”. „Plus Minus”
nr 21/2018: „CZY DZIECI NALEŻĄ DO PAŃSTWA?”. Ja: „CO ZA DZIECINNE PYTANIE! TO
PAŃSTWO NALEŻY DO ARTYSTÓW WYKLĘTYCH SZTUKI WYSOKIEJ (Procesualnej)!”.
Pr. Kwiek ©. Cena 195 200 zł. A co z Farbą? Sprzedam (na czerpanym papierze,
osobno)!
For advanced. Anecdote 2018.06.02 Sat. From the series ‘‘Separation of Paint
from the Anecdote’’. ‘‘Plus Minus’’ No. 21/2018: “DO CHILDREN BELONG TO THE
STATE?’’. Me: ‘‘WHAT A CHILDISH QUESTION! THIS STATE BELONGS TO THE ACCURSED
ARTISTS OF HIGH ART (PROCESS)!’’
Pr. Kwiek ©. Price 73 100 €. And what about Paint? I will sell (on handmade
paper, separately!).
656. Na
Facebook „Okładka”: English below. Dla zaawansowanych. Anegdota 2018.06.06 śr.
Z cyklu „Rozdzielenie Farby od Anegdoty”. „Polityka” nr 23/2018: „NIE WIEDZĄ,
CO WIDZĄ. Polskie dzieci najczęściej w Europie oglądają pornografię”. Ja: „A
SKĄD MAJĄ WIEDZIEĆ, CO WIDZĄ, SKORO NIE MOGĄ ZOBACZYĆ PRODUKCJI POLSKICH
ARTYSTÓW SZTUKI WYSOKIEJ (Wyklętych; Procesualnych), którzy są bezrobotni! 100
lat Polskiej Niepodległości. Dzieło powstało ze wspomaganiem Sztucznej
Inteligencji”.
Wstawione zdjęcie: koncert nago profesjonalnego Praskiego chóru. Trzecia Edycja
Czeskiego Międzynarodowego „Festiwalu Nagich Form” Lenki Klodowej. Narodowa
Galeria Sztuki „Divus”, Vrane nad Wełtawą koło Pragi 01.09.2017. Klatka z filmu
Pr. Kwieka.
Pr. Kwiek ©. Cena 221 000 zł. A co z Farbą? Sprzedam (na czerpanym papierze,
osobno)!
For advanced. The Anecdote-Graphic Art 2018.06.06 Wed. From the cycle
“Separation of Paint from the Anecdote”. “Polityka” nr 23/2018: “THEY DON'T
KNOW WHAT THEY SEE. Polish children are watching pornography most often in
Europe”. Me: ‘‘AND HOW DO THEY KNOW WHAT THEY SEE, WHEN THEY CANNOT SEE THE
PRODUCTION OF POLISH ARTISTS OF HIGH ART (Accursed; Processual) – They are
unemployed. 100 years of Polish Independence. The Work were created with the
support of Artificial Intelligence!”. Inserted photo: concert of the naked
professional Prague choir. The third edition of Lenka Klodová’s Czech
International Festival of “Naked Forms” (Festival Nahých Forem /FNAF/).
National Gallery “Divus”, Vrane next to Vltavou near Prague 01.09.2017. A
snapshot from Pr. Kwiek’s film.
Pr. Kwiek ©. Price 72 000 €. What about Paint? For sale (on hand made paper,
separately)!
657. Na
Facebook „Okładka”: Pr. Kwiek, 9
czerwca. Dla zaawansowanych. English below. Anegdota 2018.06.09 sob. Z cyklu
„Rozdzielenie Farby od Anegdoty”. „Plus Minus” nr 22/2018: „Do czego KSIĄDZ
GŁÓDŹ był potrzebny wywiadowi wojskowemu PRL”. Ja: „Za przeproszeniem, CO MNIE
OBCHODZI »KSIĄDZ GŁÓDŹ« (i do czego On był potrzebny i komu)? PRZECIEŻ TO NIE
ARTYSTA! (Sztuki Wysokiej Wyklętej [procesualnej])”
Pr. Kwiek ©. Cena 210 100 zł. A co z Farbą? Sprzedam (na czerpanym papierze,
osobno)!
For advanced. Anecdote 2018.06.09 Sat. From the series ‘‘Separation of Paint
from the Anecdote’’. ‘‘Plus Minus’’ No. 22/2018: “To What the PRIEST GLODZ was
needed for the Military Intelligence of the ‘PRL’ (Communist Polish People's
Republic)?’’. Me: “I Apologize, BUT I DO NOT CARE AT ALL (about ‘PRIST GLODZ’
[and to what He was needed for]. IT'S NOT AN ARTIST! (High Cursed Art
[Processual])”.
Pr. Kwiek ©. Price 63 050 €. And what about Paint? I will sell (on handmade
paper, separately!).
658. Na
Facebook „Okładka”: Pr. Kwiek,
14 czerwca. English below. Dla zaawansowanych. Anegdota 2018.06.13 śr. Z cyklu
„Rozdzielenie Farby od Anegdoty”. „Polityka” nr 24/2018: „CZY TE OCZY MOGĄ
KŁAMAĆ?”. Ja: „PERFIDIA PERFEARANCE VII. Al. Jana Pawła 36, Warszawa, 02 lipiec
2018, godz. 13:00-21:00. »Perfidia« i te Dzieło powstało ze wspomaganiem
Sztucznej Inteligencji. 100 lat Polskiej Niepodległości. Kozakiewicz nie
wymyślił: »Wała, Jak Polska cała!«”.
Pr. Kwiek ©. Cena 211 500 zł. A co z Farbą? Sprzedam (na czerpanym papierze,
osobno)!
For advanced. The Anecdote-Graphic Art 2018.06.13 Wed. From the cycle
“Separation of Paint from the Anecdote”. “Polityka” nr 24/2018: “CAN THESE EYES
LIE?”. I: “PERFIDY OF PERFEARANCE VII. Al. Jana Pawla 36, Warszawa, 02 July
2018, 13:00-21:00. ‘Perfidy’ and this Work was created with the support of
Artificial Intelligence. 100 years of Polish Independence. Kozakiewicz did not
invent: ‘Fuck, like Polish whol’”.
Pr. Kwiek ©. Price 82 500 €. What about Paint? For sale (on hand made paper,
separately)!
659. Na
Facebook „Okładka”: Pr. Kwiek, 21
czerwca. English below. Dla zaawansowanych. Anegdota 2018.06.20 śr. Z cyklu
„Rozdzielenie Farby od Anegdoty”. „Polityka” nr 25/2018: „ŁĄCZY NAS TYLKO
PIŁKA?”. Ja: „SZ. P. PREZYDENCIE ANDRZEJU DUDA! PROPONUJĘ TYLKO JEDNO PYTANIE W
PAŃSKIM REFERENDUM KONSTYTUCYJNYM: 1. »Czy jesteś za demokratycznym napisaniem
na nowo Konstytucji RP, nawet gdyby w następnych Wyborach do Sejmu żadne z
ugrupowań nie uzyskało 2/3 głosów!?«. (No może jeszcze jedno pytanie: »Czy nowa
Konstytucja ma potwierdzić wagę „Polskich Artystów Wyklętych Niekonwencjonalnej
Sztuki Wysokiej?”)«. PERFIDIA PERFEARANCE VII. Al. Jana Pawła 36, Warszawa, 02
lipiec 2018, godz. 13:00-21:00. »Perfidia« i to Dzieło powstało ze wspomaganiem
Sztucznej Inteligencji! 100 lat Polskiej Niepodległości! 51 lat Polskiej »Sztuki
Działań« (Wysokiej)!”.
Pr. Kwiek ©. Cena 205 500 zł. A co z Farbą? Sprzedam (na czerpanym papierze,
osobno)!
For advanced. The Anecdote-Graphic Art 2018.06.20 Wed. From the cycle
“Separation of Paint from the Anecdote”. “Polityka” nr 25/2018: “DO UNITES US
ONLY THE BALL?”. I: “DEAR SIR PRESIDENT ANDRZEJ DUDA! I PROPOSE ONLY ONE
QUESTION IN YOUR CONSTITUTIONAL REFERENDUM: 1. ‘Are you behind a democratic
rewrite of the Polish Constitution, even if in the following elections to the
Sejm none of the groups obtained 2/3 votes!?’. (Well, maybe one more question:
‘Should the new Constitution confirm the importance of the Polish Artists of
High Art (Accursed and Unconventional)? PERFIDIA PERFEARANCE VII. Al. Jana
Pawla 36, Warszawa, 02 July 2018, 18:00 13:00-21:00. ‘Perfidia’ and this work
was created with the support of Artificial Intelligence! 100 years of Polish
Independence! 51 Years of Polish ‘The Art (High) of Dzialania!’”.
Pr. Kwiek ©. Price 82 500 €. What about Paint? For sale (on hand made paper,
separately)!
660. A. 335; Pr. Kwiek 10 czerwca: Zapraszam na
prawdopodobnie najlepszy event ever (w historii Sztuki Polskiej). Tylko dla
zaawansowanych! Impreza zorganizowana z pomocą Sztucznej Inteligencji!...
ZAPROSZENIE NA „PERFIDIĘ PERFEARANCE VII”. W dniu 02 lipca 2018 r. w godzinach
13:00-21:00 organizatorzy – Galeria XX1 (Al. Jana Pawła II 36, Warszawa): E.
Nadulska, R. Ługowski, A. Rogóz oraz Jan Rylke i Pr. Kwiek – zapraszają na Imprezę
wstawowo-seminaryjno-Performance'ową (Appearance'ową) „PERFIDIA PERFEARANCE
VII”. Zakładamy twórczy współudział zaproszonych „Widzów”. Udział „na żywo”
zapowiedziało już wielu znakomitych Artystów Sztuki Wysokiej (też i
„Wyklętych”)!
Program ustali się w dniu Imprezy. O godz. 13:00 zostanie otwarta wystawka
kolorowych druków wydrukowanych z plików specjalnie nadesłanych na tę Imprezę.
HISTORIA:
„PERFEARANCE” (czytaj perfiriens) TO „PERFORMANCE” albo „APPEARANCE”
(PERF+EARANCE). Zaś „Appearance” („pojawienie się, wygląd” – termin i genre Pr.
K.) – może być „Performance’em”, ale nie musi. Może być i obiektem (ale nie „gotowcem”,
tzn. rzeczą, która była już gdzieś pokazana i istnieje niezmiennie w pierwszej
postaci).
1). PIERWSZA „Perfidia Perfearance” miała miejsce w Galerii XX1 w W-wie w dniu
11.02.2011 i odniosła pełny sukces: jakościowy i frekwencyjny. 2). DRUGA odbyła
się 01.04.2012 też w tej Galerii podczas otwarcia wystawy „Jan Piekarczyk
(1951-2011)” (który do „Perfearance” dodał „Perfidię”). W dwóch jej częściach
(pierwsza na grobie Jana Piekarczyka w rok po Jego śmierci) wzięło udział ponad
50 zaproszonych artystów z całej Polski, a Galeria nie mogła pomieścić całej
publiczności. 3). TRZECIA „Perfidia” była częścią Piotrkowskiego 14.
Międzynarodowego Festiwalu Sztuki „Interakcje 2012” – powołana jako niezależna
Impreza (Impreza w Imprezie), na którą Pr. K. przeznaczył 20 min. ze swojego
Appearance’u nr 185. Wszystkie (!) zaproszone przez Niego 22 osoby z grona
uczestników i widzów Festiwalu wzięły udział i ad hoc dały wspaniały
dokumentowany spektakl równoległych Działań indywidualnych i Współdziałań. 4).
CZWARTA „Perfidia” była częścią jubileuszowego Szczecińskiego 10.
Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej inSPIRACJE. 5). PIĄTA, w roku 2016,
jako Forum Nowej Autonomii Sztuki, była „Performatywnym spotkaniem (»Perfidia
Perfearance V«)” /M. Konieczny, Pr. Kwiek, S. Marzec, Z. Piotrowski, J. Rylke,
T. Sikorski, J. S. Wojciechowski/; połączona z wernisażem wystawy indywidualnej
J. Rylke „My Polacy” była niezależną Imprezą w Galerii XX1. 6). SZÓSTA (patrz
2.), ponownie nad grobem J. Piekarczyka /J. Krzysztoń, G. Rogala, Pr. Kwiek, J.
Rylke, E. Trafna, J. Lilpop, W. Kowalczyk – patrz: App. 322/. Tradycja tych
metod twórczych i konstrukcji terminologicznych ma w Polsce prawie 50 lat.
(Pr.K.). – 09.07.2018: We wstępie do Zaproszenia na „Perfidię” użyłem
kokieteryjnie słowa „prawdopodobnie”: „Zapraszam na prawdopodobnie najlepszy
event ever (w historii Sztuki Polskiej). Tylko dla zaawansowanych! Impreza
zorganizowana z pomocą Sztucznej Inteligencji!”... Dzisiaj, równo tydzień po „Perfidii”,
można, bez fałszywej skromności, potwierdzić z całą odpowiedzialnością: TAK! To
był najlepszy event w historii Sztuki Polskiej!!! (nie – „prawdopodobnie”).
Certyfikowany przez Ministerstwo Kultury i Sztuki Rzeczoznawca do spraw ocen i
wycen Sztuki Współczesnej - Przemysław Kwiek. (A „formuła” – czyli know how – „Perfidii”
była jedną z najnowocześniejszych w Sztuce Światowej. „Kudy” do niej imprezom
finansowanym, a zasadniczo nie finansowanym, przez Komisje Ministerialne
MKiDN). Galeria XX1, Warszawa 02.07.2018.
661. A. 336; Dokumentacja wystawy w XX1 („Perfidia VII”; udzielenie nagrywanego wywiadu Grzegorzowi Bożkowi); Galeria XX1, Warszawa 03.07.2018.
662. A. 337; Działanie Dokumentowane na 5 ananasów, na zeszłoroczny okrąg (kompozycja: wbicie w ziemię 5 kijów, umieszczenie na nich pustego w srodku koła otaczającego lilie, postawienie na kole 5. ananasów) i na 10. kwiatową żółtą dużą lilię przed domem (kompozycja: wbicie na około lilii 5. kijów, nasadzenie na nie ananasów). Lilie rosły w ziemi. Dąbrowa 22.07.2018. Zdjęcia, film HD.
663. A. 338;
„Facebook, Okładki, Kije, Kawy, Herbaty, Mąki, Ryże, Kasze, Cukry i Sole”.
Wystawa Indywidualna i promocja ponad 400. stronicowej książki. ZAPROSZENIE: Pr.
Kwiek: Galeria „WALKA MŁODYCH” 28 lipca (sobota) o godzinie 16.00. Pracownia
Jana Rylke (j.rylke@gmail.com, tel. 602488581): Związku Walki Młodych, (także
obecnie Andrzeja Romockiego „Morro”) 1 m. 85, IX piętro, róg Ciszewskiego,
Metro Stokłosy.
Informacja o powstaniu „Miejsca” – „Galeria Walka Młodych”. Przyjęta przez Pr.
Kwieka, J. S. Wojciechowskiego i J. Rylke, podczas spotkania w Kawiarni
Bliklego na Pl. Wilsona w Warszawie 24.04.2018 (patrz: App. 328):
*** Wychowaliśmy się w czasie, kiedy tzw. Sztuki Piękne odgrywały w Kulturze
znaczną rolę. Dzisiaj tak nie jest. Instytucje Kultury, realizujące własne
projekty, traktują Artystów przedmiotowo. Sytuacja produkuje „Artystów
Wyklętych Sztuki Wysokiej” – biednych, samotnych, przerażonych. I nic! A
przecież nie potrzeba aż ,„Sztuki” — „życie” wystarczy…! Spotykać się na neutralnym
gruncie – wskrzesić tradycję krytycznej „rozumowej” refleksji, Uniwersyteckiej
jakości. Jakie miejsce Nowoczesnej Sztuki Wysokiej? Czym Ona ma być? Jak
„wyglądać”? Dla kogo? Proponując oparcie refleksji „na konkretach” – będą one
ilustrowane Działalnością konkretnego Artysty, który byłby moderatorem
Spotkania. Zostanie „wskrzeszone” „Miejsce” o wspaniałych tradycjach niezależności
„od codziennego potoku”, nabrzmiałe historią, w którym w latach 1980-1990
odbyło się 10 corocznych prywatnych kilkudziesięcioosobowych „Zjawisk” Sztuki.
Pracownia Jana Rylkego przy dawnej ulicy Związku Walki Młodych 1 na warszawskim
Ursynowie. Nazwijmy umownie to nowe-stare „Miejsce” – „Galeria Walka Młodych”.
Każdemu ze spotkań będzie towarzyszyć „Coś” (wystawa) aranżowane przez
Moderatora. Z materiałów „po” — teksty, zdjęcia, filmy, nagrania — będzie
publikacja i Internet. Im dalej, tym „następny” operować będzie większą
„wiedzą”. Będzie się tworzyła „Konstytucja”.
*** Śp. Jan Piekarczyk w r. 2011, w tekście zamykającym książkę „Klub
Performance”, pisał: „NEGOCJACJE — rzuciłem — w powietrze monetą, mówiąc, że
kiedy upadnie na reszkę, to będziemy mieli do czynienia za sztuką, z
performance jako sztuką, a kiedy orzeł wypadnie, to się obejdziemy bez sztuki.
(...) Nie zmierzam do określenia rzeczy, ale do NIE-PEWNOŚCI, do
nieokreśloności, losowości (jakoś tak). Jak obroty monety ma to wisieć w powietrzu,
obracać się, upadać, odbijać od ziemi, kiedyś upaść. Jeżeli ktoś chce, może
taki lot na monecie, taki wgląd uznać za sztukę, czy jak zechce — nazwy są bez
znaczenia (...) BAŁAGAN nie do opisania. Między nami a światem. Między światem
a nami. Taka jest więź sztuki, świata i ludzi, że za każdym razem trzeba ją
opisywać, uzupełniać, omawiać, negocjować jej sensy, uczyć się, że są pojęciami
ontologii rozmytych, nieostrych. (...) Dla-tego potrzebne są rozmyte (fuzzy)
negocjacje — ontologiczne — co do założeń, twierdzeń, pewników o świecie, w
którym się jest. (...) Domyśliłem się, że taka formuła [pierwotna formuła
ontologii] powinna (...) jak najmniej ingerować w świat, jak najmniej stawiać
mu warunków — najprostsza z możliwych — właśnie dlatego, że świat tak się
zmienia, że możemy nie zdążyć z dobieraniem słów do zawrotnego tempa zmian i
przemian. (...) Słów dyfrakcyjnych, szczelinowych, jest tak dużo w naszej
kulturze, że ewentualny wspólny szkielet ontologii, jaki generują, nazywam
tomografią artystyczną performance’ów, której Performerzy dokonują wyłącznie na
żywo”. [Kompilacja Pr. K.]. Galeria „Walka Młodych” Jana Rylke, Warszawa 28.07.2018.